Rubberprijs verplicht Bandag tot bijsturing

Wie pretendeert autobanden te maken met een uitstekende grip op het wegdek, moet zelf de nodige bijsturingen kunnen doen als het bedrijf door omstandigheden dreigt te slippen. Bandag Europe (Bridgestone) is daar in een turbulent jaar 2011 goed in geslaagd. Door de sterke stijgingen in de grondstofprijzen, tot 50% voor natuurrubber, diende er accuraat gereageerd te worden aan de verkoopzijde. Ook de stijgende wisselkoersen en olieprijzen, de gevolgen van de aardbeving in Japan en problemen met beschikbaarheid van productiepersoneel zorgden ervoor dat niet alles van een rubberen dakje liep. Bovendien kampte de vestiging in Lanklaar met de groeipijnen van een nieuwe compound en een sociaal conflict, waardoor de productie in september een week stil lag. Toch overmaat van ramp zorgden een aantal arbeidsongevallen voor een hoger aantal verloren werkdagen.

Tot daar het slechte nieuws… Want al bij al kon het productievolume opgedreven worden met 7,5 procent. De omzet steeg van 41,5 naar 52,6 miljoen. Een nieuw watergedragen procédé zorgde voor een verbetering van de milieubelasting en het ISO 14001-certificaat werd hernieuwd. Er werd ook meer dan 2 miljoen euro geïnvesteerd, en het personeelsaantal nam lichtjes toe (tot 150). Bottom line resulteerde dit in een winst van 677.000 euro tegenover 1 miljoen een jaar eerder. De aandeelhouders (Bridgestone Europe) zagen een winst uitgekeerd van 6 miljoen, waardoor het eigen vermogen met 5,3 miljoen verminderde.