Ronnie Leten, CEO van multinational Atlas Copco, heeft aanvaard om als ‘Limburgambassadeur’ de troeven van de provincie waar hij geboren en getogen is, internationaal uit te dragen. Het provinciebestuur hoopt dat Leten door zijn enorme netwerk in de zakenwereld, een betekenisvolle rol kan spelen om de economie in Limburg een duwtje in de rug te geven.

limburgsymbool letenRonnie Leten (59) is geboren en getogen in Beringen en woont momenteel in Stockholm. Hij maakte carrière bij multinational Atlas Copco, producent en verdeler van industriële gereedschappen en apparatuur. Als CEO heeft hij de leiding over 45.000 mensen. Op de lijst van de beste CEO’s ter wereld, plaatste Harvard Business Review hem onlangs nog op de 31ste plaats.

“Sterke getuigenissen zijn de beste promotie voor onze provincie,” zegt Jean-Paul Peuskens, gedeputeerde voor Regiomarketing in Limburg. “Na Kim Clijsters in de sport, en Regi Penxten in de muziek, hebben we nu ook een sterke vertegenwoordiger in de economie die als Limburg-ambassadeur deze regio wil ondersteunen. Iedereen weet dat Limburg momenteel door een moeilijke economische periode gaat. Alle beetjes helpen om die kloof te dichten. We geloven er sterk in dat Ronnie Leten zijn grote netwerk kan aanspreken om voor onze bedrijven deuren te openen in het buitenland en om internationale investeerders te overtuigen om naar Limburg te komen.”

“Als ambassadeur zal ik bij elke gelegenheid die ik krijg Limburg promoten als een ideale uitvalsbasis om te ondernemen,” aldus Ronnie Leten. “Ik zie het als ‘spreading the gospel’, of de goede boodschap verkondigen. Tegelijk wil ik ondernemers hier stimuleren om ambitieus te zijn en zich te durven ‘benchmarken’ met de rest van de wereld. Lokale bedrijven moeten meer in zichzelf geloven en de lat zo hoog mogelijk leggen. Wat Koreanen of Zweden kunnen, dat kunnen de Limburgers ook. Als ze dat zelfvertrouwen en de ‘goesting’ koppelen aan mooie troeven van Limburg, zoals de centrale ligging, de goede infrastructuur en het uitstekende onderwijs, kunnen er mooie industriële pareltjes ontstaan. Het moeten niet allemaal de nieuwe Samsungs worden, maar een KMO die internationaal schittert, is ook al goed.”