Regen nekt horeca: omzet -20 procent

Echt verwonderen zal het niet, maar toch: het slechte weer eist zijn tol voor het toerisme en de horeca in Limburg. Ten opzichte van vorig jaar daalt de omzet met 20 procent. Vooral de horecazaken langs het Limburgse fietsroutenetwerk zijn het slachtoffer van de belabberde zomer.

“De cijfers van het eerste semester van 2012 zijn problematisch,” aldus Dirk Daniëls, voorzitter van Horeca Limburg. “Gemiddeld ligt de omzet ongeveer 20 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar werd de slechte zomer nog deels gecompenseerd door een goed voor- en najaar. Het is hopen op beterschap, anders wordt het echt rampzalig.”

Vooral de cafés langs het fietsroutenetwerk krijgen het hard te verduren. Door het slechte weer blijven de wielertoeristen massaal weg van de terrassen. Binnenspeeltuinen en bioscopen profiteren wél van het miezerige weer. Bij Kinepolis spreekt men zelfs van een superzomer. Ook indoorfaciliteiten van Molenheide zijn niet ongelukkig met het kwakkelweer.