Slechts 1 procent van de jongeren (15 tot 25-jarigen) vindt de pagina van een merk op Facebook een geloofwaardige bron van informatie over het product. Pure reclame op TV of in een magazine scoort even laag, zo leert een onderzoek van InSites Consulting. Wordt de aanwezigheid op Facebook dan niet overdreven? Zou een bedrijf niet beter zijn geld aan andere marketing besteden?

dieter van esch 2Dieter Van Esch, social media-expert bij RCA in Hasselt, vindt van niet. “Althans, het hangt er volledig van af met welke doelstellingen een bedrijf zich via de sociale media presenteert,” zegt hij. “Ik denk dat het voor bedrijven vooral belangrijk is om structureel aanwezig te zijn, maar niet met de boodschappen die ze zelf graag willen dat anderen lezen.” Geen pure reclame dus. Het gewoonweg verzamelen van ‘likes’ heeft evenmin veel zin. “Ze moeten nadenken over het geven van informatie die hun netwerk wil ontvangen van hen.” Dat kunnen wedstrijden zijn, leuke filmpjes, nieuws,… kortom alles wat hun publiek kan boeien.

“En ook qua ‘webcare’ liggen er gigantische mogelijkheden bij de social media,” vindt Van Esch. “Ik ben er van overtuigd dat bijvoorbeeld De Lijn of dichter bij huis, het Jessa Ziekenhuis, een sterker merk is geworden sinds hun aanwezigheid op Facebook en Twitter. Ze tonen engagement, en dit zowel in goede als slechte tijden. Dat is sterk. De Generatie Y vraagt vooral een menselijk bedrijf. Wat inhoudt dat het moet durven communiceren, en dat niet door marketeers, maar wel door communicatieadviseurs.”