Punch Powertrain creëert 100 (vaste) banen extra

De Truiense producent van traploze versnellingsbakken Punch Powertrain heeft 8,2 miljoen euro geïnvesteerd in extra machines en een eigen testbaan. Het gaat om een eerste stap in de richting van een verdubbeling van de capaciteit. Dit en volgend jaar zullen er ook 100 vaste jobs bijkomen, waarbij ongeveer 60 tijdelijke banen worden omgezet in vaste jobs. Het gaat Punch Powertrain (voorheen ZF Getriebe en een paar jaar geleden nog onderdeel van het imperium Punch International van de eigenzinnige zakenman Guido Dumarey) erg voor de wind. Terwijl het bedrijf in het verleden nooit winst wist te maken, en onder de vleugels van verschillende aandeelhouders meestal slechts één klant had, staan de automerken nu aan te schuiven voor de CVT’s (traploze automatische versnellingsbakken) van het bedrijf.

Sinds 2009 is de Limburgse investeringsmaatschappij LRM er al aandeelhouder, vorig jaar stapten ook de collega’s GIMV en Capricorn in het kapitaal. Punch International is helemaal verdwenen.

“Onze klanten zijn niet de grote autoconstructeurs, die meestal een eigen ontwikkeling op dit vlak in huis hebben, maar de opkomende automerken, vooral in Azië, maar ook de VS en Rusland”, zegt ceo Cor van Otterloo van Punch Powertrain. De meest bekende namen zijn bijvoorbeeld het Chinese Geely (eigenaar van Volvo), BAIC en SHAIC, of GM Avtovaz (ex-Lada). Het hoeft niet te verwonderen dat Punch Powertrain ondertussen ook zijn eigen fabriek heeft in het Chinese Nanjing, op zo’n 300 km van Shanghai.

Capaciteit
Punch heeft nu 13 klanten, een paar staan nog te dringen. Voor zes daarvan levert het Truiense bedrijf nu serieproductie. “Gewoon al de wetenschap dat we straks ook voor die andere klanten in serie moeten produceren, dwingt ons onze capaciteit op te drijven”, aldus van Otterloo. “Tot in 2014 zal onze verkoop ieder jaar verdubbelen.” Nu al is 8,2 miljoen geïnvesteerd in extra machines en een eigen testbaan, goed voor 100 vaste banen extra. De capaciteit bedraagt nu 240.000 stuks, maar op termijn zal ook dat nog eens verdubbelen. Het hoofdkwartier in Sint-Truiden maakt de essentiële elementen van de CVT’s, en herbergt de R&D en het testwerkt. Bij de volle dochter in Nanjing worden de automaten geassembleerd. Ook daar is de capaciteit opgedreven en komen er 100 jobs bij.

Hybride
Naast de CVT’s ontwikkelt Punch nu ook aandrijfsystemen voor hybride en elektrische wagens. Onder meer de 50 elektrische wagens van de provincie worden door Punch uitgerust. “Daar kunnen we veel van leren”, aldus van Otterloo. “Onze CVT is erg geschikt voor hybride en elektrische wagens.”

Punch Powertrain telt nu 260 medewerkers in Sint-Truiden, en nog eens 220 in Nanjing. Dit jaar wordt een omzet van 69 miljoen euro verwacht. Volgend jaar staat 127 miljoen in het budget.

www.punchpowertrain.com Ceo Cor van Otterloo van Punch Powertrain: “Onze automaten zijn zeer geschikt voor hybride en elektrische wagens.”

Foto Tony VAN GALEN