Quizvraag: Wat hebben voetballers als Koen Casteels (Wolfsburg), Thibaud Verlinden (Stoke City), Pieter Gerkens (Anderlecht), Zinho Gano (Oostende) of Omar Colley (KRC Genk) met elkaar gemeen? Ze dragen allemaal gepersonaliseerde scheenbeschermers van Limburgse makelij. Shindesigns heet het bedrijfje, dat naast ondernemer Martijn Knoops, wordt aangestuurd door een gekende profvoetballer: Stef Peeters van Caen (ex-STVV en KRC Genk).

“Stef en ik zijn allebei van Neerglabbeek”, vertelt Martijn Knoops. “Jeugdvrienden door het voetbal. Toen Stef bij MVV speelde, vertelde hij me voor het eerst over de vraag van profvoetballers naar gepersonaliseerde scheenbeschermers. Hij had er zelf ideeën over: foto’s van familieleden, lijfspreuken, idolen,… alles zou er op kunnen aangebracht worden. We zijn dan samen beginnen zoeken naar een goed product. Meer dan een jaar hebben we geëxperimenteerd. Scheenlappen uit Pakistan laten overkomen, daar stickers opgekleefd, maar na één fatsoenlijke tackle lag de sticker al aan flarden…. Toen we het bijna hadden opgegeven, zijn we vlakbij de deur gestoten op een ideale oplossing. Bij een leverancier in Dilsen-Stokkem laten we een design printen op een plaat, die vervolgens gesneden en vervormd wordt tot de perfecte scheenbeschermers. Een uniek product, dat mogen we wel stellen.”

Geluksbrengers
Stef Peeters, die trouwens zelf het programma photoshop heeft aangeleerd om tussen de trainingen door de designs te maken, scoorde in de kleedkamer met zijn gepersonaliseerd materiaal. “En zo is de bal aan het rollen gegaan”, aldus nog Martijn Knoops. “Toen Sébastien Dewaest bij KRC Genk zijn exemplaren liet zien, kregen we meteen daarna al een bestelling van Trossard, Colley en Aidoo binnen. Andere ex-Genkspelers dragen ook Shindesigns: Gerkens bij Anderlecht, Casteels bij Wolfsburg of Walsh bij Zulte Waregem. Ze willen allemaal een print met emotionele waarde: een foto van een overleden familielid, een mooie spreuk, foto’s van hun kinderen of vriendin, het clublogo,… zowat vanalles eigenlijk. Ze beschouwen hun scheenbeschermers als geluksbrengers, als beschermengelen. Een louter mentale kwestie natuurlijk, maar dat speelt mee bij voetballers.”


IJdel

Shindesigns verkoopt de scheenbeschermers aan 72 euro per paar (incl. BTW) en dit in 4 maten. “De kleinste, maat XS, is kleiner dan een smartphone”, aldus de mede-zaakvoerder. “Profspelers willen deze omdat ze bijna niets wegen en je ze nauwelijks voelt. Eigenlijk willen ze er helemaal geen dragen, maar dat mag niet van de scheidsrechter.”
Hoewel het eerder een hobby is voor zowel Stef Peeters als Martijn Knoops, zijn beiden toch ambitieus met het bedrijfje. “Het potentieel is enorm, want het is een mondiale sport, waarbij elke speler, van wereldvedette tot de laagste amateurreeks de scheenbeschermers nodig heeft. Ze kunnen allemaal gewoon een foto doorsturen via Instagram of e-mail en wij zorgen voor de rest. Kinderspel eigenlijk. En zolang dat voetballers een beetje ijdel blijven, gaan we die producten blijven verkopen….