Politiek steekt nek uit voor economische ontwikkeling

Het Limburgse provinciebestuur heeft de bezwaren tegen de ontwikkeling van de Blauwe Boulevard in Hasselt naast zich neergelegd en resoluut gekozen om de verkavelings- en stedenbouwkundige vergunning bouwvergunning van de Stad Hasselt te volgen. “Na een juridisch onderzoek en na de organisatie van een hoorzitting waarop alle partijen hun standpunt konden toelichten, heeft de deputatie beslist dat de 3 overblijvende beroepschriften onontvankelijk zijn,” zegt gedeputeerde Inge Moors. “Daardoor blijft de vergunning die de Stad Hasselt afleverde overeind. We vinden dat de wettelijke drempels en voorwaarden moeten worden gerespecteerd om te voorkomen dat projecten onnodig worden gehypothekeerd.”

blauwe boulevardVoka Limburg is uitermate tevreden met die beslissing. “Dit project omvat een private investering van 200 miljoen euro – grosso modo evenveel als het SALK-plan,” aldus Johann Leten van Voka. “Een investering van dergelijke omvang is een enorme boost voor de Limburgse economie. Zo zal de realisatie van het project leiden tot de creatie van 400 jobs in de bouwfase en ook de uitbating van winkels en horeca zullen leiden tot nog eens 400 duurzame jobs.”

Unizo-Limburg reageert met gemengde gevoelens. “Dat er ondernemers in de binnenstad ongerust zijn over de komst van de Blauwe Boulevard, daar hebben wij alle begrip voor,” zegt directeur Bart Lodewyckx. “Wij blijven opkomen voor hun belangen en zullen nauwlettend toekijken op de correcte uitvoering van het akkoord. Maar nu concluderen dat alle ondernemers uit de binnenstad tegen de komst van de Blauwe Boulevard zijn, is niet correct. Wat we wel betreuren is dat een sterke lobby van eigenaars van panden in de binnenstad deze ongerustheid aanwakkert om hun vastgoedbelangen te vrijwaren. Zij vrezen dat door de komst van de Blauwe Boulevard de prijzen in de binnenstad – die vandaag zeer hoog zijn – zullen afnemen. Als ondernemersorganisatie hebben wij er baat bij dat die prijzen terug op een acceptabel niveau komen, waardoor lokale handelaars terug in de stad kunnen investeren. Wij zijn niet tegen ketens, en nog minder tegen de eigenaars, maar we moeten er wel voor zorgen dat Hasselt geen eenheidsworst wordt van ketens die je in veel andere steden ook vindt. Het zijn de lokale ondernemers die de stad extra aantrekkelijk en onderscheidend maken.”