PIM (Lommel) looft kleurenstudie in advertenties

Partners in Marketing, het Lommelse advieskantoor in… inderdaad: marketing, heeft wederom een prijs uitgereikt aan de student die de beste thesis over… marketing in Vlaanderen heeft geschreven. De onderscheiding gaat naar Ellen Van Droogenbroeck, die heeft onderzocht of er een verschil is qua kleurgebruik in advertenties tussen twee verschillende fasen in de economische conjunctuur: groei en recessie.

“De diepgaande literatuurstudie toont aan dat kleur een zeer belangrijk element is in een advertentie,” is Werner Bullen van Partners in Marketing (PIM) te weten gekomen. “Zo kan het juiste kleurgebruik ervoor zorgen dat de aandacht van de consument getrokken wordt en spelen associaties met kleuren een belangrijke rol in de positionering van een merk of organisatie. Verder kunnen kleuren bepaalde emoties oproepen en op deze manier de attitudes tegenover de advertentie en het merk beïnvloeden. Op basis van het onderzoek blijkt dat er wat betreft het kleurgebruik in advertenties een conjuncturele invloed merkbaar is. Tijdens periodes van recessie wordt er voor het geadverteerde product meer gebruik gemaakt van donkere kleuren, tijdens groei wordt er gekozen voor felle kleuren in advertenties.”

De laureate krijgt van PIM, dat overigens zopas ook een kantoor in Antwerpen heeft geopend, een cheque van 1000 euro.