Met een overweldigende meerderheid van gemiddeld 75 procent hebben de werknemers van Ford Genk en de 4 toeleveringsbedrijven het voorstel van sociaal plan aanvaard. Dit wil zeggen dat de productie opnieuw van start zal gaan en er tot einde 2014 auto’s zullen gemaakt worden in Genk.

Eddie Martens, hoofdafgevaardigde van het ACV bij Ford, maakte vorige week bij de toelichting van het sociaal plan, een ruwe schatting van 70 procent ja-stemmers. Hij zat er amper 1,7 procent naast. Dat er bij de toeleveranciers zoveel mensen ja hebben gestemd, was wel een grote verrassing. Bij de zogenaamde heethoofden van Syncreon, stemde maar liefst 77 procent voor het premiestelsel, en bij Lear koos zelfs 86 procent voor het sociaal plan.

Schrik aangejaagd
De vakbonden halen enkele mogelijke verklaringen aan voor het grote aantal ja-stemmen. “Ten eerste waren heel veel werknemers de onzekerheid beu,” zegt Hasan Düzgün van het ACLVB bij SML (waar 70,1% ja stemde). “Ze wilden hun lot kennen, wat bij een neen-stem nog heel lang had kunnen aanslepen. Voorts was er de druk vanuit Ford om bij een neen alles meteen te sluiten zonder extra premies. Dat heeft toch wel wat mensen schrik aangejaagd.”

mario versavel.jpgOorlogsbuit
Als onderdeel van het akkoord dat nu werd goedgekeurd, moeten de duizenden afgewerkte voertuigen die al maanden op de parking van Ford Genk staan, ‘onverwijld’ worden vrijgegeven voor uitlevering. Zo ver is het echter nog niet. De bonden willen dat de afspraken eerst in een getekende CAO worden vastgelegd. Tot dan blijft ook het stakerspiket aan de bedrijfspoort staan. “We schatten dat het nog tot Pasen kan duren vooraleer de wettelijke administratie volledig rond is,” zegt Mario Versavel, hoofdafgevaardigde van het ACLVB bij Ford Genk.