Parkeerverbod vrachtwagens verhit gemoederen

Vanaf 2 april geldt er een parkeerverbod voor vrachtwagens (+3,5 ton) binnen de grenzen van stad Genk. Het is een maatregel om het hinderlijk parkeren van vrachtwagens langs de invalswegen en in de woon- en industriezones in te dijken. De chauffeurs hebben parkeeralternatieven op het nieuwe Mobilitycenter Genk-Zuid, de logistieke bedrijventerreinen, de parkings langs het hoofdwegennet of het privaat domein. Deze alternatieven zijn voor vrachtwagenbestuurders die in Genk wonen echter niet altijd praktisch haalbaar en hebben daarom ook al wat commotie teweeggebracht. De stad reageert daarop door parkeervergunningen uit te reiken voor deze chauffeurs, waarmee zij op een 8-tal parkings in Genk wel zonder de oplegger mogen parkeren. Zo’n vergunning kost wel 150 euro per jaar.

Intussen mengt ook Voka zich in het debat, aangezien meerdere gemeenten soortgelijke maatregelen op de agenda hebben geplaatst. “Wij roepen de besturen op om ofwel een openbare parking te voorzien voor lokale chauffeurs, ofwel tussen te komen in de parkeerkost op private terreinen”, zegt Johann Leten. “De huidige maatregelen blijken immers een financiële handicap in de concurrentiële transportsector.”

“We zijn akkoord dat de politie optreedt tegen vrachtwagenchauffeurs, vaak van Oost-Europese bedrijven, die overlast veroorzaken wanneer zij overnachten aan de openbare weg of op een bedrijventerrein. Maar anderzijds mag men het kind niet met het badwater weggooien. Ook lokale chauffeurs, die hun vrachtwagen in overleg met de buren parkeren in de nabijheid van hun woonst, dreigen op de bon gezwierd te worden. Onze transporteurs mogen niet de dupe worden van het wangedrag van enkelingen.”