AMS Robotics is een snelgroeiend bedrijf uit Bilzen, dat zich marktleider in West-Europa mag noemen op het vlak van het programmeren en opstarten van geautomatiseerde productieprocessen. Bijna overal ter wereld waar nieuwe auto’s worden gebouwd, duiken de ingenieurs van AMS op om de robots foutloos af te stellen. Een nieuwe Audi in Mexico, BMW in China of Porsche in Duitsland: het team van zaakvoerder Johan Potargent snelt meteen voor enkele weken of maanden ter plaatse. “Het grote probleem is dat onze groei wordt geremd door een tekort aan jonge ingenieurs, die met veel plezier ook buitenlandse opdrachten aandurven,” zegt Johan Potargent. “We kunnen hier en nu meteen een 12-tal mensen gebruiken, maar ik vind ze gewoonweg niet.”

AMS Robotics heeft momenteel 38 mensen op de loonlijst. “Plus nog 22 die we recent door een overname in Duitsland bij de groep mogen rekenen,” aldus de zaakvoerder. “Een noodzakelijke keuze, want bedrijven in Duitsland willen nu eenmaal graag met Duitse leveranciers werken.”

potargentPotargent is echter niet alleen actief in de automobielnijverheid. “Sinds de sluiting van Ford Genk, waarbij we toch 20 procent omzet en een contract van 15 mensen voor 5 jaar zijn kwijtgespeeld, zijn we ons ook op andere sectoren gaan richten. Zo hebben we zopas voor Friesland Campina een robot gebouwd waarmee we duizenden bollen kaas automatisch kunnen omdraaien. Anderzijds zijn we ook, via de nieuwe firma Technolink (Lees artikel hier) eigen robots gaan ontwikkelen, zoals de Robomould. Dit is een totaal nieuwe techniek, waarbij de matrijs op een robotarm gemonteerd wordt, en door de omwentelingen een hol object in kunststof kan gemaakt worden. Er zijn toepassingen mogelijk als speelgoed, bloempotten, lichtarmaturen, meubels of zelfs opslagtanks. Deze methode is een wereldprimeur, die heel veel voordelen biedt. Grote wereldspelers tonen al interesse, maar we weten nog niet zeker of we de robots gaan verkopen, dan wel of we er zelf een productiebedrijf mee gaan opstarten, waar klanten dan hun producten kunnen bestellen.”

AMS Robotics heeft dus ook na Ford Genk de juiste flow te pakken. Het bedrijf mikt dit jaar op een omzet uit te komen van bijna 7 miljoen euro, wat zo’n 15 procent meer is dan in 2014.