Volgens de Genkse accountant en familiebedrijfsadviseur Eddy Claesen zijn de familiale KMO’s zich niet bewust van de snelheid waarmee de digitale transformatie op hen afkomt. “Nochtans zullen zij als eersten getroffen worden. Daarom trek ik aan de alarmbel, in de hoop ondernemers wakker te schudden,” zegt hij. “Het gaat niet alleen over een vernieuwde website of het gebruik van sociale media. De toekomst gaat zoveel verder. Ondernemers moeten dringend nadenken over de impact hiervan op hun business en hun bedrijf.”

Eddy Claesen 2“Ik spreek vooral vanuit de ervaring met mijn klanten. Ik zie heel vaak dat KMO’s en familiebedrijven pas in beweging komen als ik hen tot 10 keer toe heb verwittigd dat ze iets moeten doen. Ze zien het gewoon niet. Vandaar dat ik al heel wat cijfers en aanbevelingen op een blogplatform hierover heb neergeschreven.” Digitale Transformatie: Live or Die, zo heet het. “Ik verwijs onder andere naar een recente studie van het Nederlandse accountants- en adviesbureau BDO, waaruit blijkt dat maar liefst 50% van de familiebedrijven kansen laat liggen op het vlak van e-commerce. Als je weet dat België nog een ruime achterstand heeft op Nederland, dan staan wij voor een nog grotere uitdaging.” Vanuit zijn opleiding als bestuurder bij Guberna, onderzocht Claesen destijds zelf de case Torfs, die volgens hem als perfect voorbeeld dient van transformatie, professionalisering, groei en nieuw leiderschap’. “Torfs was met zijn webshop net voor de Coolblue’s en Zalando’s. Nu maakt hij er de op één na grootste omzet mee in België. Het is dus duidelijk dat digitalisering de producent en de consument dichter bij elkaar brengt. Hierdoor zal de middenstand als eerste verdwijnen, tenzij ze volop inzetten op de levensnoodzakelijke digitale transformatie, met creativiteit en kennis.”

“Ondernemers vragen mij vaak om hun bedrijf naar verkoopwaarde in te schatten,” gaat Eddy verder. “Maar die waarde heeft vooral te maken met wat de toekomst gaat geven. Ik raad familiebedrijven aan om hun geduldig kapitaal nu te investeren. Ze moeten het niet bekijken vanuit de kosten, maar vanuit de opportuniteit. Hiervoor moeten de oude en jonge generaties samenwerken en zich bovendien laten begeleiden door externen, om zo de onderneming te professionaliseren en de strategie voor de toekomst te faciliteren.”