Mediahuis, de uitgever van dit platform en kranten als Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en De Standaard, heeft vorig jaar zijn eerste winst geboekt. “We gaan blijven vernieuwen, vooral in de richting van digitale activiteiten. Maar het is de lezer die het ritme bepaalt,” zegt CEO Gert Ysebaert van Mediahuis.

gert ysebaert ceo van mediahuisEind 2013 werden de fusieplannen tussen Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad) en Concentra (Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen) een feit. Dat leidde in 2014 tot een grote reorganisatie met bijhorende herstructureringskosten. Met als gevolg een verlies van 11,6 miljoen euro in 2014.

Een jaar later heeft de nieuwe mediagroep de vruchten al kunnen plukken. De omzet steeg met 38 procent tot 403,5 miljoen euro. De operationele kasstroom van de groep (rebitda) verdubbelde bijna tot 61,6 miljoen euro. Vooral de Nederlandse krantengroep NRC, begin 2015 overgenomen, droeg voor 63% bij aan deze groei. Onder aan de streep bleef er vorig jaar netto 19,7 miljoen euro over.

CEO Gert Ysebaert is tevreden dat het plan geslaagd is. “Zowel op de lezers- als advertentiemarkt hebben we goede resultaten geboekt. Dat geldt ook voor de digitale activiteiten (zoals de Made In..’s). Het lopende jaar is goed gestart. We hebben nu een stevige basis gelegd voor verdere groei, al zal het hard knokken blijven. Ik ben optimistisch.”

Ziet u de groei vooral in de digitale activiteiten?
Gert Ysebaert: “Vorig jaar waren 92% van alle verkochte kranten nog papieren kranten. Wij blijven daarom investeren in de papieren krant. Maar de digitale kranten groeiden vorig jaar wel met gemiddeld 41%. We laten de lezer hier het ritme bepalen: kiest hij/zij voor de papieren krant of de digitale versie? Op de advertentiemarkt, waar het knokken blijft, zijn we erin geslaagd om de omzet op peil te houden. Het aandeel van de digitale omzet bedraagt nu al 35% en groeit richting 40%. Mediahuis bereikte eind vorig jaar gemiddeld één miljoen online bezoekers per dag, daarmee staan we aan de top in België. Onze digitale merken Jobat, Zimmo en Hebbes droegen in belangrijke mate bij aan die digitale groei.”

Is het de bedoeling om het Nederlandse Media Groep Limburg (Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad), vorig jaar gekocht door Concentra, in te brengen in Mediahuis?
“Er is nu al een sterke samenwerking tussen Mediahuis en MGL. De systemen worden momenteel op mekaar afgestemd. In feite werken we als één groep. Het is aan de aandeelhouders om te beslissen of MGL ook daadwerkelijk wordt ingebracht in de groep Mediahuis.”

Het Belang van Limburg heeft een unieke positie in deze provincie. Is dat ook zo in Mediahuis?
“Absoluut. Deze krant staat zeer sterk in Limburg en kan tegelijk profiteren van de steun van een groter bedrijf. Het Belang van Limburg weet dat goed te combineren. Bij aanvang van de fusie was er de vrees dat Het Belang van Limburg zijn unieke identiteit zou verliezen. Ik ben tevreden dat die vrees onterecht was.”

Wordt er een dividend uitgekeerd?
“Daar moet de raad van bestuur over beslissen. We gaan alleszins verder investeren in de digitale uitbouw en verbetering van de bedrijfsprocessen. Daar hebben we vorig jaar zo’n 12,5 miljoen in geïnvesteerd.”

Vorig jaar werd het Nederlandse NRC overgenomen. Zijn er nog overnameplannen?
“We zijn daar op dit moment niet mee bezig, maar we zullen alle opportuniteiten bestuderen.”