Bij International Automotive Components (IAC), een toeleverancier van Ford Genk die dashboards maakt, is ongerustheid ontstaan nadat uitlekte dat Ford onderzoekt om in de toekomst zelf de frontpanelen te gaan maken. Hierdoor lag de band bij Ford dinsdag stil tussen 12 en 16 uur.

IAC heeft een vestiging naast de Genkse Ford-fabriek, waar de frontpanelen just-in-time worden samengesteld en vervolgens via de conveyor naar de assemblagelijn worden verstuurd. Het bedrijf is dus een belangrijke schakel in het productieproces. Maar nu is uitgelekt dat Ford de mogelijkheid onderzoekt om zelf de frontpanelen te gaan maken, vrezen de werknemers van IAC voor hun toekomst. IAC heeft al 10 miljoen euro geïnvesteerd met het oog op het binnenhalen van het nieuwe contract voor de Mondeo vanaf 2013. (Lees artikel hier).

Ford-woordvoerder Jo Declercq bevestigt: “Er is inderdaad een onderzoek bezig om het insourcen van de dashboards te overwegen. Maar het is zeer voorbarig om daar al conclusies uit te trekken. Zolang de analyse niet rond is, kunnen we onmogelijk een uitspraak doen over de mogelijke uitkomst. Maar we begrijpen uiteraard goed de bezorgdheid van de mensen bij IAC.”

De werknemers van de toeleverancier legden voor onderling overleg dinsdagmiddag voor 4 uur het werk neer, waardoor de band bij Ford Genk stilviel. “Zo’n werkonderbreking komt uiteraard ongelegen”, aldus nog Jo Declercq van Ford. “We zullen de verloren tijd weer moeten inhalen. Toevallig zijn er voor oktober 8 stempeldagen aangekondigd. We zullen zien of die allemaal nodig zullen zijn.”