Omdat klanten steeds veeleisender én selectiever worden in hun aankoopgedrag, waardoor duurzame klantenbinding steeds moeilijker wordt, moeten handelaars en kmo’s razendsnel kunnen inspelen op wat de klanten willen. Het detecteren en aanpakken van deze veranderende en nieuwe eisen is een uitdaging voor iedere onderneming.

Inge_Ectors 1x1Inge Ectors, onderzoeker bij PXL-Innovatief Ondernemen, legt uit: “Uit onderzoek blijkt dat kmo’s weinig in kaart brengen wat klanten echt willen of nodig hebben. Ze weten vaak onvoldoende wat er leeft bij klanten, wat klanten verwachten en –minstens even belangrijk- wat klanten niet wensen.” PXL wil daarom kmo’s een handje toesteken. Dat zal onder meer gebeuren door het ‘klantgerichtheidstraject’ dat de hogeschool heeft uitgestippeld.

“Alles begint bij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek,” aldus nog Inge Ectors. “De klant is de sleutel tot een performantere kmo. Daarna volgt een professionaliseringstraject onder begeleiding van experts. “Kmo-bedrijfsleiders krijgen advies op maat, leren via klantenbevragingen en lerende netwerken hoe ze hun klanten nog beter kunnen bedienen en daarmee de performantie van hun bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen.”

Om het project toe te lichten, organiseert PXL alvast een gratis ontbijtseminarie over dit topic.