Bijna alle ondernemingen doen momenteel inspanningen voor een beter milieu. Of beter gezegd: ze nemen maatregelen om de kost van hun energiefactuur omlaag te krijgen. Volgens een enquête van Jong Unizo-Limburg bespaart 90% van de ondernemers op energie, en levert 80% van hen een grotere inspanning op dit vlak dan 5 jaar geleden. De goede cijfers hebben dan ook niet zozeer te maken met de bezorgdheid van de ondernemers voor onze planeet, dan wel met manieren om hun kosten terug te dringen. Meer dan de helft stelt onomwonden dat een directe kostenvermindering de belangrijkste reden is om te investeren in milieuvriendelijke maatregelen. Toch zijn er ook aspecten die wel degelijk wijzen om een toenemend milieubewustzijn, zoals het beperken van afval of het zuiveren van afvalwater of rookgassen. Zij behoren meestal tot de 20% van de Limburgse ondernemers die het verkleinen van de ecologische voetafdruk de belangrijkste reden vindt om omgevingsgezinde maatregelen te nemen.

“Ondernemers lijken dus wel milieubewust, maar zijn dit in eerste instantie toch nog omwille van de kostenbesparing,” bevestigt Cedric Exelmans, voorzitter van Jong Unizo-Limburg. “Het milieubewustzijn speelt zich nu nog te veel af in het hoofd en de portefeuille van de ondernemers, nog niet in het hart.”