Zinkproducent Nyrstar wil de jaarproductie in Overpelt verhogen van 280.000 ton naar 400.000 ton. Dat zou echter een logistiek probleem opleveren. Want indien er geen alternatieven worden gezocht, zou de bijkomende productie integraal via het vrachtverkeer over de weg tot bij de eindklanten moeten geraken. Daarom werd gestart met een experiment, waarbij producten van Overpelt via de binnenvaart naar de haven van Vlissingen in Nederland worden vervoerd. Tijdens de proefperiode, die loopt van half juni tot september, zal 25.000 ton zink met binnenschepen naar de Nederlandse haven getransporteerd worden.

Indien de evaluatie positief uitvalt, wil het bedrijf in de toekomst elke dag 1.000 ton vanuit Overpelt over de waterweg vervoeren. Daarmee zouden dagelijks 25 vrachtwagens van de weg worden gehouden. “De eerste tests zijn al positief,” zegt woordvoerder Fabienne Buvens. “Het laden van de schepen is tijdbesparend en veiliger dan via de weg. Het verkleint ook onze ecologische voetafdruk enorm. En ja, het is ook kostenbesparend voor ons.”