Nieuwe opstoot crisis houdt Multi-Fix bezig

Omdat uitgaven voor reclame nog altijd als één van de eerste posten wordt geschrapt als Koning Crisis om de hoek komt piepen, beleeft Multi-Fix in Genk momenteel zeker geen vette jaren. Met een omzetcijfer van 15,6 miljoen, noteerde de MacTac-dochter in 2011 zelfs een dipje dat al sinds 2003 niet meer lager was. “Als producent van folies die vooral voor publicitaire doeleinden worden gebruikt, zijn we erg onderhevig aan de schommelingen van de vraag,” legt algemeen directeur Noël Lomme uit. “Waar 2011 nog veelbelovend van start ging, is dat tegen het jaareinde helemaal weggesmolten. In 2012 dreigt éénzelfde scenario, met erg positieve resultaten in de beginmaanden en een haast onverklaarbare kalme periode vlak daarna. Dat geldt blijkbaar voor heel onze sector.”

Multi-Fix wil de spiraal doorbreken door weldra een aantal innovatieve producten te lanceren. “Het gaat om folie die niet voor reclame, maar voor hygiënische redenen kan gekleefd worden,” licht Lomme een tipje van de sluier. “Binnen een jaar zowat moet duidelijk worden hoe de markt hier op reageert en of deze vernieuwing dus vruchten heeft afgeworpen. Innovatie is nu eenmaal een werk van lange adem.”