Nieuwe Mercedes-concessie in Dilsen-Stokkem

De Limburgse Mercedes- en Smart-dealer JAM gaat in Dilsen-Stokkem ruim 2,5 miljoen euro investeren in een vierde vestiging. Dat heeft afgevaardigde bestuurder Jan Broos aan de redactie bevestigd. De nieuwe vestiging zal in de tweede helft van volgend jaar operationeel zijn, en is goed voor zeven nieuwe banen.

De autosector, en dan met name het dealerlandschap, is de voorbije jaren ook in Limburg het toneel geweest van een doorgedreven consolidering. Alleen grote dealers kunnen mee met de snelle veranderingen in de autosector. Garage JAM ontstond in 2000 uit de fusie van de Hasseltse garage Hermans met de Breese garage Modern. In 2005 kwam daar de Lommelse dealer Hermod bij. Het resultaat is één van de grootste Mercedes-dealers in de regio met drie vestigingen, in Hasselt, Bree en Lommel. Sinds 1 augustus zijn de aandelen van de groep JAM in handen van Jan Broos en Marc Raedschelders. Zij namen toen het pakket aandelen over van André Hermans.

“In ons territorium was de Maaskant echter een blinde vlek,” aldus gedelegeerd bestuurder Jan Broos. Die blinde vlek wordt het komende jaar weggewerkt. “Na ruim anderhalf jaar zoeken vonden we in Dilsen-Stokkem een perceel dat qua ligging, bereikbaarheid en zichtbaarheid ideaal is. Met de nieuwe vestiging hopen we niet alleen nieuwe klanten te bereiken, maar ook de bestaande klanten in de regio beter te bedienen.”


Crisis

Groep JAM is goed voor een omzet van 70 miljoen euro en verkoopt zo’n 800 personenwagens, 400 bestelwagens en 150 vrachtwagens van de merken Mercedes en Smart. De groep stelt zo’n 160 mensen te werk. Als de nieuwe vestiging in Dilsen-Stokkem klaar is, komen er een zevental nieuwe banen bij. De vestiging moet goed zijn voor een verkoop van 250 personenwagens en bestelwagens per jaar.

Ondanks de crisis die de autosector momenteel teistert, hoopt Jan Broos de komende jaren op groei. Vooral de nieuwe A-klasse, die dezer dagen wordt gelanceerd, en zijn afgeleiden, moetrn voor die groei zorgen. Jan Broos: “Mercedes is in België momenteel goed voor een verkoop van zo’n 20.000 wagens per jaar. Volgend jaar moet de verkoop groeien naar 27.000 exemplaren. De A- en B-klasse zullen daarvan ruim 15.000 exemplaren uitmaken. Bovendien is de A-klasse nog maar een begin. Op termijn krijgt de A-klasse verschillende afgeleiden.”

Jan Broos verwacht ook veel van de nieuwe Smart. Het gamma van de kleine stadswagen wordt de komende jaren serieus onder handen genomen en past perfect in het streven naar kleine en weinig vervuilende auto’s. Jan Broos: “Het voordeel van een constructeur die mondiaal actief is, is dat een crisis zoals die heerst in Europa, elders kan worden gecompenseerd.”