Nieuw uit Limburg: parket met leder

Parketfabrikant Di Legno uit Genk en schoenenfabrikant Ambiorix hebben samen een nieuw product op de markt gezet: topparket met leder. Een eerste dergelijke vloer is bestemd voor de slaapkamer van een bekende Rus in Barcelona.

Het verhaal van het nieuwe Limburgse product begint ook in Barcelona. Een designer die werkt voor een Russische klant in de buurt van die regio, vroeg aan Di Legno of er eventueel ook leer zou kunnen verwerkt worden in de parketvloer van de slaapkamer. “We waren er al aan de slag voor andere vloeren in de nieuwbouw”, zegt Koen Vanbrabant van Di Legno. “Ik heb meteen contact opgenomen met Peter Vavedin van Ambiorix, om te kijken of hij dat zag zitten. Ambiorix heeft immers alle ervaring met leder van hoge kwaliteit.”

Van het één kwam het ander. “Het gaat om twee ‘levende’ materialen”, zegt Peter Vavedin (links op foto). “De combinatie van hout en leer in vloeren zorgt voor een unieke combinatie. De klant kan tal van tinten in hout én leder combineren naar zijn persoonlijke smaak. Het gaat om het steviger zoolleder van Italiaanse oorsprong.” “De afwerking gebeurt met boenwas”, voegt Vanbrabant er aan toe. “Uiteraard is dit product niet overal geschikt, maar het opent wel perspectieven. We kunnen ook leder verwerken in badkamermeubelen of wanden, noem maar op.”

Limburgs product

Meteen is een nieuw product geboren, helemaal Limburgs en helemaal naar de wens van de klant te ontwerpen. Het nieuwe product heeft nog geen naam, behalve dat het gaat om inlegleder in het typische patroon van het kasteel van Versailles (zie foto).
Di Legno en Ambiorix kenden mekaar al eerder, want de Di Legno leverde onder meer de vloeren voor de prestigieuze winkel van Ambiorix in Antwerpen.

Di Legno zag in 1998 het levenslicht met zijn unieke procédé om nieuw eikenhout er na behandeling te doen uitzien als hout met een ‘gerijpt’ karakter. Veertien jaar later is Di Legno aanwezig in alle West-Europese landen en doen onder meer designer Tommy Hilfiger en het Franse modehuis Lanvin een beroep op Di Legno voor de aankleding van hun conceptwinkels overal in de wereld. “Tegenwoordig hebben we ook een voet aan de grond in de VS, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika, tot in Bahrein toe”, zegt Vanbrabant. Behalve in Nederland – waar de ‘krimp’ in de bouwsector voor een dip heeft gezorgd – hebben de andere exportmarkten redelijk standgehouden. “Maar dat neemt niet weg dat we diversificatie gezocht hebben richting badkamermeubelen, wanden, deuren en (keuken-) kasten. Daarmee hebben we een nog hoger klantensegment weten aanboren”, aldus nog Vanbrabant.

Di Legno haalt dit jaar een omzet van zo’n 9 miljoen euro met 25 medewerkers. Ambiorix telt 63 medewerkers, goed voor een omzet van 7 miljoen euro.