De industriële wasserij Mireille uit Heusden-Zolder heeft, samen met hr-dienstverlener Ascento, een nieuwe manier ontwikkeld om personeel aan te werven. In plaats van een klassiek sollicitatiegesprek te organiseren, krijgen alle kandidaten een dag lang allerlei praktische opdrachten voorgeschoteld. Samen met de andere sollicitanten bewegen ze zich op de werkvloer tussen de bestaande medewerkers, die trouwens mee mogen beslissen over wie wordt aangeworven. De bedoeling is dat zowel de werkgever als de kandidaat zich via deze methode een goed beeld kunnen vormen en weten of er een ‘perfect match’ mogelijk is.

Waarom? Het gebeurt vaak dat na een lange selectieprocedure de beste kandidaat een contract tekent, maar al vlak na de start blijkt dat de werkgever, of de nieuwe collega zelf, zich toch schromelijk vergist heeft. Er is geen ‘klik’, het verschil tussen verwachtingen en werkelijkheid blijkt veel te groot, het bedrijf heeft de werksituatie te rooskleurig voorgesteld of de mooi voorgestelde capaciteiten van de sollicitant vallen in de praktijk toch anders uit… “Het gevolg is dat de selectieprocedure helemaal van nul moet herstarten en alle partijen met een wrang gevoel blijven zitten,” zegt Marc Neyens van Mireille (midden op de foto).

ascento mireilleDaarom krijgen de kandidaten op Job Experience Day van Mireille eerst een rondleiding, ontmoeten de toekomstige collega’s en directie, werken ze samen aan concrete cases en voeren ze een rollenspel uit. “Allemaal heel levensechte situaties waarmee we de kandidaten veel beter leren kennen,” vertelt Jeroen Smeulders van Ascento (rechts). “We gaan rechtstreeks op zoek naar hun competenties en krijgen zo een heel realistisch beeld van hen. Deze dag is een beetje zoals samenwonen. Een test om te zien of de partijen bij elkaar passen. Als dat lukt, kan er aan trouwen worden gedacht.”

En uiteraard krijgen ook de sollitanten zelf meteen een goed beeld over de werkplaats waar ze mogelijk terechtkomen. “Ze kunnen zelf direct ontdekken of het bedrijf aan hun verwachtingen voldoet,” zegt Martijn Loyens, ook van Ascento (links). “Zijn het toffe collega’s, is de infrastructuur in orde, spreekt de taakinhoud en de sector aan,… Een moderne sollicitant wil dat weten vooraleer een ingrijpende beslissing te nemen. Bevalt het niet, kan hij ‘s middags al naar huis. Geen probleem. Dan hebben we elkaar tenminste niets wijsgemaakt.”