Armand Vliegen is een vurig pleitbezorger van grensoverschrijdend ondernemen. Vandaag, meer dan ooit, is de stap tussen de beide Limburgen essentieel om vooruitgang te maken in de business, vindt Vliegen. In een ingezonden opiniestuk, legt hij uit waarom:

“Het is mijn missie dat ik ondernemers niet meer dringend, maar veel meer dwingend wil aanzetten tot het maken van stappen over de grens. Ik ben er immers van overtuigd dat wie vandaag niet actief is over de landsgrenzen, morgen geen bestaansrecht meer heeft. Steeds meer ondernemers beseffen dat, maar nog altijd niet genoeg. Een reden hiervoor is dat er iets schort aan de marketing en communicatie over de grens. Onderzoek van de Universiteit Hasselt toont aan dat een goed product of dienst, tegen een goede prijs en op basis van een gedegen distributie, hierdoor nog steeds heel moeilijk verkocht geraakt eens de landsgrenzen worden overschreden. Die bekendmaking gaat dan ook veel verder dan een website opzetten en kanalen van sociale media gebruiken. De ondernemer moet ‘erop uit’, en zowel letterlijk als figuurlijk de grens willen oversteken om zijn diensten aan te prijzen. Entrepreneurs die het maken, zijn ondernemers die de grenzen opzoeken en ze overschrijden.”

Armand VliegenVliegen spreek uit ervaring. “Ik heb een reeks van voorbeelden die het goed en slecht doen op dat vlak, aan beide kanten van de grens. Wat jammer is: het Limburg-gevoel beperkt zich puur tot de eigen regio. De West- en Oost-Limburg-gedachte (de eenheid van beide Limburgen), van de maar net overleden en zo dierbare Steve Stevaert, heeft veel te weinig gevolg gekregen. Wie het wel begrepen heeft, is onder meer Elan Languages, dat al jaren vestigingen heeft in Frankrijk en Rusland, en pas verleden jaar ook Nederland bewerkt. Nederlandse restaurants als Beluga en Vanille draaien steeds beter, met name door de Vlaamse en Waalse klanten. Wijnhuizen ‘buurten’ ook steeds vaker over de grens. De accijnsproblematiek is vandaag de dag geen belemmering meer. Ik denk ook aan Euroscoop, dat naar Maastricht trekt als collega Pathé daar een gaatje laat vallen. Bouwbedrijf Mathieu Gijbels is al heel lang actief op de Nederlandse markt. De groei over de grens is bij hen een duidelijk speerpunt. Syntra verwelkomt intussen zo’n 10 procent cursisten uit Nederland. Dolmans Landscaping acteert dan weer andersom, en heeft sinds 3 jaar een vestiging in Houthalen. Of wat te denken van Albert Heijn, dat heel nadrukkelijk het potentieel van België heeft ontdekt.”

“Ik heb er een boek over geschreven met als titel “grenzeloos ondernemen: een must”. En ik trek ook mee de kar om mensen vanuit de 2 regio’s samen te brengen. Zo organiseer ik een netwerkevent op 23 april, waar beide Limburgen met elkaar in contact kunnen komen om hun zakelijk netwerk te verruimen. (Meer info op www.crossing-borders.eu). Want geloof me vrij: waarom het gaan zoeken op verre exportmarkten als op nauwelijks enkele kilometers een groot potentieel onbenut blijft? Het klinkt te simpel om waar te zijn, en toch… Ik nodig u graag uit om dit te ontdekken.”