Navitell uit Lummen, leverancier van mobiele audiovisuele verhalen voor (vooral) toeristische doeleinden, heeft van de rechtbank een voorlopige opschorting van betalingen verkregen. De maatregel moet het bedrijf de ruimte geven om hun technologische ontwikkelingen verder te commercialiseren. Het gaat om toepassingen die via een smartphone of laptop kunnen gedownload worden en achtergrondinfo bieden bij toeristische bezienswaardigheden, maar ook bijvoorbeeld bij het bereiden van gerechten of bij sportoefeningen.

Midden vorig jaar, toen een verlies van 300.000 euro (voor 2009) werd geboekt, had CEO Isabelle Maenhoudt al aangegeven dat 2011 een belangrijk jaar zou worden, met als doel uit de rode cijfers te geraken. (Lees artikel). Het probleem bij Navitell is dat iedereen heel enthousiast is over de producten, maar de aankoop ervan niet gelijkmatig volgt. De terughoudendheid ten opzichte van vernieuwende, digitale uitvindingen, speelt hen (vooralsnog) parten. Intussen moet Navitell zelf permanent investeren in nieuwe technologie en de aanmaak van bijkomende verhalen.