Musebooks, de start-up waar onder meer Noël Slangen zijn schouders onder heeft gezet, heeft zijn eerste grote vis aan de haak geslagen. Het digitaal platform voor kunstboeken en catalogi van musea heeft een contract gesloten met het Museum of Modern Arts (MoMa) in New York.

momaMusebooks werd pas eind vorig jaar opgericht door het trio Dominique De Rycke, Peter Ruyffelaere en Noël Slangen, die in het nieuwe project stapte nadat hij drie jaar geleden zijn bedrijven Connect, Groep C en o2 had verkocht. Het nieuwe bedrijf is een wereldwijde webwinkel voor digitale kunstboeken en catalogi van musea en tentoonstellingen. “Je zou misschien niet meteen verwachten dat mensen zitten te wachten op een platform om kunstboeken digitaal te lezen,” zegt Slangen. “Hét grote voordeel van Musebooks is dat we een unieke combinatie van drie leeservaringen aanbieden: de traditionele paginaweergave, een tekstgericht formaat en een formaat met beelden, waarop je sterk kan inzoomen. Vooral dat laatste maakt het grote verschil met de e-reader.”

De toepassing heeft succes. Zo was de digitale catalogus van de pas afgelopen tentoonstelling van Jeroen Bosch in het Nederlandse ’s-Hertogenbosch één van de eerste grote ‘opdrachten’ voor Musebooks. Daarmee is de toon gezet. “Het is onze bedoeling om met Musebooks meteen een wereldstandaard neer te zetten,” zegt Slangen. “Daarom is het nodig om eerst contracten af te sluiten met de grootste spelers en musea ter wereld.”

En dan spreek je over kleppers als het Museum of Modern Art (MoMa) in New York, één van toonaangevende musea voor moderne en hedendaagse kunst ter wereld. “Een jaar lang hebben de onderhandelingen aangesleept,” zegt Slangen. “Het contract werd zopas in Londen ondertekend.” Musebooks zal naast de catalogi van nieuwe tentoonstellingen, ook de oude titels omzetten in een digitaal formaat.