Miljoenen investeringen en 250 nieuwe jobs

Metrotile Europe uit Tongeren en IKO Sales International uit Ham, beiden prominente spelers in de sector van dakbedekkingsmaterialen, gaan een strategische joint-venture aan. Dit is het resultaat van een zoektocht die Metrotile Europe had ingezet om via een externe partner de verdere groei van het bedrijf mogelijk te maken. Samen halen deze ondernemingen een omzet van 90 miljoen euro. Ze zijn erg complementair, aangezien Metrotile metalen dakelementen maakt, en IKO Sales bitumen dakshingels verkoopt.

De deal met IKO is een joint venture, waarbij Sergio Canini zijn participatie in Metrotile Europe verhoogt. “Deze samenwerking zal synergieën creëren met complementaire producten in nieuwe regio’s, waardoor de jaarlijkse groei van ongeveer 20%, nog sneller zal toenemen,” zegt Canini. “Deze groei zal tevens zorgen dat de tewerkstelling bij Metrotile Europe zal stijgen, en wel met 50% in de nabije toekomst.” Aangezien Metrotile nu 500 mensen in dienst heeft, gaat het om 250 nieuwe arbeidsplaatsen.

Er worden ook belangrijke investeringen aangekondigd van ‘enkele miljoenen euro’, voor onder meer de uitbreiding van de bedrijfsgebouwen en de installatie van nieuwe productielijnen.

“Deze samenwerking geeft ons ook kansen om andere markten aan te boren met nieuwe producten en nieuwe merknamen,” zegt Canini nog. “Wij denken vooral aan Zuid-Amerika, India en Japan en in de daarop volgende jaren, aan de US en Canada.”

Opmerkelijk: Tegenover de pers gaf de bedrijfsleiding van Metrotile omonwonden aan zeer ontgoocheld te zijn in LRM en KBC, 2 partijen waarop ze in eerste instantie hadden gerekend om hun expansie mee te financieren. In een reactie zegt LRM dat het dossier dat hen werd voorgelegd alleen moest dienen om de Nieuw-Zeelandse vennoot van Canini uit te kopen en niet om de groei te realiseren. “Het geld van LRM dient niet om eigen aandeelhouders uit te kopen en te laten cashen,” zegt commercieel directeur Jeffrey Alenus. “Het is onze strategie om alleen in te springen als het om een duidelijk groeitraject gaat. En dat was bij ons gesprek met Metrotile zeker niet de vraag.”