Metalcoating herleeft dankzij innovatie

Het Beringse bedrijf Metalcoating, dat metalen bouwproducten behandelt, heeft een metamorfose ondergaan. Die kwam er na een strategische doorlichting en enkele aanbevelingen om innovatieve optimalisaties door te voeren. “Na enkele jaren vooruitgang voelden we enige stagnatie,” zegt eigenaar Louis Nolmans. “Om nog verder te kunnen verbeteren, leek externe ondersteuning noodzakelijk. We zaten stilaan wat vastgeroest in ons denken. Via het project Strategisch Innoveren van de Universiteit Hasselt, ons aangereikt via huisbankier BNP Paribas, hebben we dan een intensief doorlichtingstraject met concrete actiepunten doorgemaakt.”

Een groot deel van de sessies werd gewijd aan het eenvoudig implementeren van voorstellen om de discipline, de productiecontrole en de interne communicatie te verbeteren. “Daarbij focusten we ons eerst op snel invoerbare maatregelen met de grootste rendementswinst,” zegt Frank Schouteden van Deloitte. “Het begrip ‘innovatie’ is niet noodzakelijk een verhaal van vernieuwende producten. Meestal gaat het om het bijschaven van de interne processen en de structuur.”

Verfrissend
Na afloop van het adviestraject reageren eigenaar Louis Nolmans en productieverantwoordelijke Jan Beckers uiterst enthousiast: “Onze foutenmarge daalde op enkele maanden tijd met de helft, wat uitstekend is voor onze klanten. Wij zijn tegelijk blij dat ook ons rendement fors de hoogte ingegaan is. Bovendien is het personeel dankzij de verhoogde aandacht voor veiligheid en ergonomie, eveneens heel blij. Alleen maar tevreden gezichten dus…” Volgens de bedrijfsleider werkte deze aanpak enorm verfrissend en verrijkend. “Het geeft ons opnieuw energie en betere focus om er vol tegenaan te gaan.”