Bij Punch Powertrain in Sint-Truiden, producent van automatische versnellingsbakken en aandrijvingen voor hybride en elektrische wagens, wordt er tot eind september acht uur per week extra gewerkt. Aanleiding is een onverwacht grote bestelling van de Maleisische autoconstructeur Proton. Terwijl PSA Peugeot-Citroën donderdag nog het schrappen van 8.000 jobs moest aankondigen, gaat het de Truiense fabrikant dus flink voor de wind. Meer nog, ze krijgen het werk niet gedaan. “Onze acht klanten waar we nu serieproducten voor maken, doen het goed,” legt ceo Cor van Otterloo van Punch Powertrain uit. “Voor zes andere klanten zitten we in de ontwikkelingsfase, maar dat levert de komende jaren zeker extra werk op. Daar bovenop heeft Proton onverwacht 5.000 automaten voor hun nieuwe, succesvolle model Prewe besteld. We moesten dus wel iets doen.”

Wanted: werkvolk!
Dit jaar zijn er een kleine 60 mensen bij Punch aan de slag gegaan om de groeiende productie aan te kunnen. Met de opdracht van Proton erbij, kunnen nog eens 15 CNC-operatoren en 30 ingenieurs aan de slag. “Maar die functies kunnen we niet van vandaag op morgen invullen,” zegt HR-manager Yver Frenay. “Vandaar dat we met vakbonden een cao hebben kunnen afsluiten voor tijdelijk overwerk. Tot eind september wordt acht uur per week extra gewerkt. De mensen hebben daar in een referendum over kunnen stemmen. Om rekening te houden met de vakantieplannen heeft iedereen ook twee ‘jokers’ gekregen om in te zetten. Een hele puzzel, maar het is gelukt, mede dankzij de begripvolle houding van de bonden.”

Op 1 maand wat anders 1 jaar duurt
De productie bij Punch stijgt deze zomer naar 15.000 stuks per maand, evenveel als in het hele jaar 2009. Vorig jaar werd een omzet van 96 miljoen euro geboekt, dit jaar wordt gemikt op 145 miljoen euro. “Neen, we hebben momenteel geen extra kapitaal nodig om de groei te financieren. We hebben met LRM, Gimv en Capricorn drie prima aandeelhouders,” zegt van Otterloo. “Ook via de banken krijgen we de nodige zuurstof.”

Punch Powertrain telt nu 290 medewerkers in Sint-Truiden, waar de strategische onderdelen worden gemaakt. Het dochterbedrijf in Nanjing (China), waar de eindassemblage gebeurt, telt 220 medewerkers.