Kan je in een klassieke sector zoals de bakkerswereld nog innovatief zijn? Arti-Mill uit Heusden-Zolder, een toeleverancier aan bakkerijen, bewijst van wel. Hun product Carat is nieuw volkorenmeel dat momenteel, na 10 jaar van intensief onderzoek, wordt gepresenteerd op Broodway, een beurs voor bakkers die nog tot woensdag plaatsvindt in Kortrijk.

“Het is in opdracht van de Europese Unie, die onze voeding gezonder en smaakvoller wil maken, dat 10 jaar geleden een internationaal project werd opgestart om een nieuwe bakkerijproducten te ontwikkelen”, zegt Frank Huyers van Arti-Mill. “Het Nederlandse TNO, overal erg gekend en gewaardeerd, had de leiding in dit onderzoek, waar naast wetenschappers ook de bakkers en molenaars aan deelgenomen hebben. Eén van de resultaten is Carat, een volkorenmeel dat wij nu lanceren op de Belgische markt. De rijkheid aan vezels en voedingsstoffen is uniek, alsook het natuurlijke fermentatieproces, waardoor waardevolle mineralen, zoals zink en ijzer, biologisch geactiveerd worden.”

arti-mill bakkerijgrondstoffenArti-Mill verwacht erg veel van het nieuwe product, dat erg goed werd onthaald op Broodway. “Bakkerij Snoks in Houthalen-Helchteren is er als allereerste mee aan de slag gegaan. De klanten vonden het super, wat de resultaten van het testpubliek in Nederland bevestigt. Het geeft bakkers de kans om een vernieuwend en erg gezond product aan hun klanten te presenteren,” aldus nog Frank Huyers. “De lichte textuur, milde smaak en blonde kleur komen overeen met wit brood, waardoor dit volkorenbrood heel toegankelijk is voor een breed publiek.”

Arti-Mill gaat het Carat-meel en de recepturen die er aan verbonden zijn, nu verdelen bij ambachtelijke bakkers.