Marlux heeft trein terug op de rails

Marlux, specialist in tegels en klinkers voor de buitenomgeving, is na de grondige reorganisatie van 2008 weer helemaal op schema. “Het was noodzakelijk om ons aan de gevolgen van de crisis aan te passen,” zegt managing director André Barendregt. “Maar dankzij enkele efficiëntieverhogende ingrepen in de productie, en de bewuste keuze voor de ontwikkeling van nieuwe producten, kunnen we nu sterk verbeterde resultaten voorleggen.” Zonder teveel in detail te treden, betekent dit opnieuw een positief nettoresultaat.

“En ook omzetmatig plukken we de vruchten van onze innovatiestrategie, aangezien zowat 30 procent van onze verkoop bestaat uit producten die we de laatste 2 jaar hier ontwikkeld hebben,” zegt André Barendregt nog.

Naar 1 Europese landscaping-groep

Ondertussen verstevigt Marlux ook zijn positie als toonaangevend bedrijf voor landscaping-producten binnen de grote CRH-groep. En dus ook meteen voor de Europese markt in dit segment. “De samenwerking met ons Frans zusterbedrijf Stradal Paysages zal hiertoe nog geïntensifieerd worden,” legt de managing director uit. “We zullen naar de buitenwereld toe meer dezelfde merken verkopen en ook de strategische lijn uitzetten waar bijvoorbeeld nieuwe acquisities in moeten passen.” Deze samenwerking resulteert in een mastodont van zowat 100 miljoen euro omzet, die overigens door André Barendregt zelf als COO zal worden aangestuurd.

In België alleen stelt Marlux vandaag zowat 300 mensen tewerk, onder meer in de hoofdzetel in Tessenderlo, in Gent en Zolder.

Xtirio is zo’n nieuwigheid in het gamma van Marlux, waar veel van verwacht wordt voor 2011.