Tegel- en klinkerproducent Marlux is gestart met een project om afgewerkte producten via de binnenvaart te vervoeren. Hierdoor zullen er elk jaar 12.720 vrachtwagens minder op de wegen te vinden zijn. Momenteel voert Marlux al zo’n 10.000 vrachtwagenritten per jaar minder uit, door de grondstoffen via de scheepvaart te laten aanrukken.

marlux schipMarlux heeft vorig jaar een studie laten doen om de effecten van het overschakelen op de binnenvaart te meten. De resultaten wijzen op een positief gevolg. Daarom wil het bedrijf, bovenop de 280.000 ton grondstoffen die vandaag al via het water worden aangevoerd, nog eens 30.000 ton eindproducten per schip transporteren. Dit zal vooral gebeuren tussen de eigen vestigingen van Gent, Tessenderlo en Mornimont. Samen met partner Jogo Logistics, die zelf op zoek gaat naar retourvrachten voor scheepvaartverkeer in de omgekeerde richting, wil Marlux ook grotere klanten aansporen om zich via de binnenvaart te laten beleveren.

“Op deze manier proberen ook wij ons steentje bij te dragen aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen,” aldus Tom Henderix, Supply Chain Manager. “Dat vergt een goede planning, maar op termijn moet dit project op alle vlakken een schot in de roos worden.”