Maris zorgt voor live tv-beelden op uw gsm

Op het Circuit Zolder komt de eerste vaste installatie in België voor het draadloos verzenden en ontvangen van live tv-beelden. Via een digitale ontvanger kunnen toeschouwers, piloten of de crew in de pits, zo de hele autorace haarscherp en in real time volgen. De firma Maris (Technics en Events) uit Heusden-Zolder gaat het concept ook op andere events introduceren.

Vandaag de dag worden audiovisuele beelden van events analoog opgenomen en doorgestuurd naar de huiskamers of naar plaatselijke tv-schermen, die via moeten bekabeld worden. In Zolder zullen de autoraces in de toekomst digitaal worden opgenomen, en zal dit signaal via een lokale zendinstallatie, in de buurt verspreid worden. Het digitale beeld kan vervolgens opgevangen en bekeken worden met een digitale ontvanger. Zo’n ontvanger (DVB-T Receiver) zit tegenwoordig standaard in de nieuwste gsm’s en gps-systemen. Hij kan ook met een usb-stick op een laptop geïnstalleerd worden (soort antenne), of apart worden gekocht in alle elektronica-winkels (tussen 80 en 200 euro).

Backstage Pukkelpop
“Het revolutionaire systeem laat toe dat we live beelden van autoraces, maar later ook van bijvoorbeeld muziekfestivals, veldritten of atletiekmeetings, digitaal doorsturen naar iedereen die zijn ontvanger met beeldscherm op de juiste frequentie afstemt”, zegt Johan Maris, zaakvoerder van Maris Technics (rechts op de foto, samen met vennoot Dirk Koopmans). “Zo kunnen de ontvangers mobiel dezelfde beelden bekijken als op tv te zien zijn. Maar dit innovatieve broadcastingsysteem laat bovendien toe om gelijktijdig, op een ander frequentie, bijvoorbeeld interviews in de backstage van een concert te tonen of de tussentijden bij een race door te geven. Een mooie toepassing zou zijn dat jongeren op de camping van Pukkelpop even op hun gsm de live beelden bekijken van de diverse podia, en dan naar de weide gaan als ze zien dat het concert gaat beginnen.”

Eigen digitale reclameborden
Maris Group is overigens al voor het derde jaar op rij één van de opmerkelijke stijgers in de Trends Gazellen-ranking. “Vorig jaar is er opnieuw zo’n 25% bijgekomen, waardoor onze omzet nu 12,5 miljoen euro bedraagt,” zegt Johan Maris nog. “Eén van de producten waarmee we nog willen groeien, is onze eigen installatie van digitale reclameborden, zoals je die ziet rond het veld van KRC Genk of STVV. We hebben 700.000 euro geïnvesteerd in een eigen systeem en gaan dat na het voetbalseizoen overal verhuren. Zo zal je onze led-boarding zien bij andere sporten, zoals atletiek, paardensport, golf, baanwielrennen, enzovoort.”

Bij Maris Group werken momenteel 90 mensen.