Uit de zopas gepubliceerde jaarrekening blijkt dat het merkendorp Maasmechelen Village het beste jaar ooit achter de rug heeft. Door de komst van gekende internationale merken en een aanzienlijke herkapitalisatie van 190 miljoen euro, kon het (nog steeds aanzienlijke) operationeel verlies drastisch worden teruggeschroefd.

Maasmechelen Village mocht in het afgelopen boekjaar meer dan 2,5 miljoen bezoekers verwelkomen, het hoogste aantal sinds de opening in november 2001. Ook qua aantal boetieks (108) en de tewerkstelling (meer dan 900 mensen) werden records opgetekend.

“2016 was werkelijk ons jaar!”, begint David Winkels, bestuurder bij Value Retail, het bedrijf achter Maasmechelen Village, alsook 10 andere merkendorpen in Europa en China.

“Met een doorbraak in internationale merken die we mochten verwelkomen, zoals Armani en Polo Ralph Lauren, mochten we een positieve cash flow ratio noteren (3.58 in plaats van een negatieve 8.68 in 2015). Zulke merken zijn echte ‘gamechangers’ die onmiddellijk een positieve financiële evolutie in Maasmechelen Village hebben teweeggebracht.”

Andere opmerkelijke feiten in de jaarrekening zijn de herkapitalisatie door middel van een omzetting van 190 miljoen euro schulden in kapitaal. “Deze beweging, tesamen met de verkregen herfinanciering voor de komende 5 jaren, zorgde voor een substantiële verbetering van de financiële positie met een daling van verlies voor belasting”, aldus Winkels. “We hebben ons operationeel verlies in 2016 tot maar liefst één vijfde beperkt (4,38 miljoen tov 24,15 een jaar eerder) en onze aandeelhouders hebben dan ook het volste vertrouwen dat -bijvoorbeeld met het uitvoeren van strategische marketinginitatieven- het bezoekersaantal en het gespendeerde bedrag per bezoeker zal toenemen.”

En Winkels gaat verder: “Laten we niet vergeten dat Maasmechelen Village van alle commerciële centra in België, de hoogste ‘yield’, of omzet per vierkante meter, neerzet: bijna 8.000 euro/m2.” Dit wordt bevestigd door Cushman & Wakefield.

“Dit gegeven, gecombineerd met het feit dat we in de toekomst een heus ‘resort-gevoel’ gaan krijgen met de ontwikkeling van het Terhills project door LRM (met o.a. het nieuwe Center Parcs-concept, wellness,…) zal ons nog meer differentiëren van andere shoppingprojecten in binnen- en buitenland”, besluit David Winkels.