Hoewel de transportsector in crisis is, valt het bij Lux in Borgloon nog allemaal goed mee. “We rijden vooral voor voedingsbedrijven, en hoewel mensen tegenwoordig misschien goedkoper eten, eten ze daarom niet minder,” zegt zaakvoerder Ernest Lux. “Hierdoor hebben we relatief goed stand kunnen houden. Maar het einde van de slechte conjunctuur is zeker nog niet in zicht. We merken dat steeds meer bedrijven hun productie gedeeltelijk naar het buitenland verplaatsen, waardoor er hier minder opdrachten zijn. Om verder te groeien zijn we dan ook genoodzaakt zelf naar het buitenland te kijken. Vijf jaar geleden hebben we een vestiging in Slovakije opgestart, vandaag onderzoeken we andere opportuniteiten.”
Lux geeft ook aan dat buitenlandse arbeidskrachten nodig zijn om tegemoet te komen aan de flexibiliteitseisen van de klanten. “Soms wordt het haast onmogelijke gevraagd en moeten we last minute op zoek naar een oplossing. Die flexibiliteit was en is nog steeds onze grote troef. Maar veel Vlaamse chauffeurs met een gezin zijn bijvoorbeeld niet meer bereid om vrijdag alles te laten vallen en in het weekend op en af naar Spanje te rijden. We zijn dus verplicht om een aantal mensen in te schakelen die dat wel nog willen doen, en dat zijn steeds minder de mensen van hier. Een goede mix is dus een noodzaak.”