Osudio, de Diepenbeekse leverancier van e-commerce-oplossingen, is overgenomen door SQLI, een Franse, beursgenoteerde groep met 2.300 werknemers en een omzet van 191 miljoen euro. Hiermee ontstaat een pan-Europese grootmacht in digitale dienstverlening.

Osudio is een zelf een fusie van Softlution (Hasselt) en Strawberries (Amsterdam). Het bedrijf van Luc Box (COO), Peter van Reijmersdal (CEO) en Victor Terpstra (CCO) bouwde na de samensmelting een nieuwe vestiging in het Wetenschapspark in Diepenbeek. Omdat schaalvergroting zich opdrong, waren er diverse Europese en globale spelers geïnteresseerd in een overname van Osudio, dat met klanten als Carlsberg, Miele, Philips of Hansgrohe een brede portefeuille van multinationals en A-merken kon voorleggen.

De overname past in de strategie van SQLI om in heel Europa voet aan de grond te krijgen. Het netwerk is nu actief in 9 Europese landen met 30 vestigingen. Hoeveel de Fransen (in contanten) hebben betaald, werd niet bekendgemaakt. De transactie omvat de aankoop van 70% van het aandelenkapitaal van Osudio, de overige 30% blijft bij Box en co. Die engageren zich minstens 3 jaar om de volledige integratie met de andere SQLI-bedrijven door te voeren. “Het is voor ons een heel belangrijke deal, waar we heel blij mee zijn”, aldus Luc Box. “Het geeft ons de kans om via de grote groep onze horizon te verruimen.”

Osudio behaalde in 2016 een omzet van ruim 18 miljoen euro en een ebitda van meer dan 15%. Het bedrijf werd verkozen tot beste digitale dienstverlener van Nederland in 2010, 2015 en 2017.