Het Limburgse bedrijf Promobutler, gespecialiseerd in de online publicatie van promotiefolders van retailers, heeft een technologie ontwikkeld die adblockers te snel af is. De nieuwe eigenaar, de Limburgse ondernemer Mark Lens, wil met Promobutler bovendien naar het buitenland.

Promobutler publiceert al sinds 2008 promotiefolders van grote retailbedrijven. Het uitgangspunt destijds was even simpel als geniaal. De meeste promotiefolders die elke week in de brievenbus dwarrelen, worden door de meeste consumenten als irritant ervaren en verdwijnen snel in de papierbak. Wie toch wil weten welke producten bij Colruyt, Makro, Carrefour of in tientallen andere winkels worden afgeprijsd, vindt ze echter ook gegroepeerd op Promobutler.

promobutler logoElke maand wordt de website van Promobutler door 3,2 miljoen bezoekers geraadpleegd, op zoek naar kortingen en promoties. De mogelijkheden van het concept zijn daarmee niet uitgeput, aldus CEO en eigenaar Mark Lens. Toch is het belangrijk dat de site reclameboodschappen kan blijven tonen, ondanks de zogenaamde ‘adblockers’ die veel gebruikers op hun computer, tablet of smartphone installeren. “Als de commerciële info wordt geweerd, schieten de advertenties uiteraard hun doel voorbij,” weet Mark Lens. Daarom hebben we ‘boxes’ ontwikkeld, een technologie waarmee een vak of box gelegd wordt over de folder, en waarin gelijk welke boodschap of reclame kan geplaatst worden. Dat kan een afbeelding zijn, een tekst of zelfs een filmpje. Door die box kan een adblocker dus omzeild worden.”

Intussen gaat Mark Lens Promobutler internationaal uitrollen. “We zijn in eerste instantie niet op zoek naar extra middelen, maar vooral naar een partner die ons kan introduceren in andere landen,” aldus de ondernemer die sinds november vorig jaar de enige aandeelhouder is.