Vanuit Hasselt (Corda Campus) wordt een nieuwe formule gelanceerd waarmee winkeliers bijkomende klanten kunnen aantrekken. De digitale promoties die ze aanbieden kunnen ook naar het bestaande klantenbestand worden gestuurd. Het concept heet Promozone en is ontwikkeld door de onderneming Scarabees.

“Het systeem is eigenlijk heel simpel,” legt Edwin Mincke van Promozone uit. “We hebben een app gemaakt, die iedereen op zijn smartphone kan downloaden. Als je gaat winkelen in bijvoorbeeld Houthalen of Bilzen, kan je via de app zien welke handelszaken in die gemeenten interessante promoties hebben lopen. De deelnemende handelaars kunnen – al even eenvoudig – coupons aanmaken en hiermee kortingen en andere voordelen aanbieden, zoals 1+1 gratis, een kortingpercentage op een bepaald gamma, een gratis product bij aankoop van een ander, enzovoort. Vervolgens moet de klant alleen nog naar de winkel of horecazaak gaan, en de coupon ter plaatse verzilveren.”

Handelaars kunnen ook hun bestaand cliënteel informeren over de lopende promoties door de coupons te versturen via e-mail, sms, sociale media, enzovoort. “Het is dus een totaal ander systeem dan het sparen van punten om bepaalde voordelen te krijgen,” aldus nog Edwin Mincke. “We geven zowel de klant als de handelaar een direct voordeel.”

promozonePromozone wil hiermee de winkeliers een werkinstrument bieden om nieuwe klanten fysiek naar hun zaak te lokken en herhaalaankopen te bevorderen bij bestaand cliënteel. “Het grote voordeel is dat de handelaars direct en heel meetbaar het resultaat van hun acties zien,” aldus Mincke. “Dat in tegenstelling tot advertenties in allerlei boekjes en blaadjes, die veel geld kosten en vaak niet het gewenste doelpubliek bereiken. De switch naar digitale marketing is essentieel voor handelaars die vooruit willen.”

Promozone wordt nu systematisch uitgerold in diverse steden en gemeenten.