Op vrijdag 1 december wordt Wanderful.design gelanceerd, een tweetalige portaalwebsite voor de Limburgse designsector. Het online platform zal zowel de Limburgse designindustrie verenigen als (inter)nationaal promoten en maakt van Wanderful een keurmerk voor alles wat met design en (woon)mode uit onze provincie te maken heeft.

Het webplatform Wanderful.design belooft een convergerend informatie- en voorlichtingspunt te worden voor de Limburgse creatieve en commerciële designindustrie. De website vertrekt vanuit een inventarisatie van alle ontwerpers, bedrijven en designinitiatieven die actief zijn in onze regio. “Noem het een Wikipediaans netwerk”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Cultuur die samen met Christiaan Kastrop en Christophe De Schauvre van het bureau Comosie het initiatief nam voor Wanderful. “Een digitale stafkaart om alle belangrijke actoren van onze regio te ontdekken. Maar het gaat verder dan dat. Wanderful.design wil niet alleen de informatie internationaal ontsluiten, de kloof tussen designers en bedrijven zal verkleinen en we slaan de brug tussen de designsector en de regionale, nationale en internationale pers en designkenners.”

Limburg mag en moet fier zijn op de kwalitatieve designers, vinden de initiatiefnemers. “Dutch Design en de Scandinavische ontwerpers zijn wereldwijd gekend”, weet Christiaan Kastrop van Comosie. “Limburg heeft nochtans evenveel troeven om aan een eigen merk en identiteit te werken. De portaalwebsite wordt integraal tweetalig (Ned/Eng) zodat we via Wanderful ons Limburgs design internationaal kunnen vermarkten. We missen immers de maturiteit of het lef om samen naar buiten te komen. De bescheidenheid mogen we heus wel eens van ons afgooien én als we niet zelf durven zeggen hoe goed we zijn, dan zal het in groep een stuk makkelijker gaan.”