De toeristische diensten van Nederlands en Belgisch Limburg gaan samen een grote campagne lanceren om Duitse toeristen tot een vakantie in Limburg te verleiden. Zo’n grensoverschrijdende wervingscampagne is naar verluidt uniek.

Het aantal Duitse toeristen dat in Belgisch Limburg komt overnachten, is de afgelopen jaren fors teruggelopen. Vandaag komt slechts 7 procent van alle toeristen uit het land van Merkel en Schweinsteiger, in totaal 78.000 personen. De overgrote meerderheid daarvan, zo’n 60 procent, zijn bezoekers van vakantieparken als Center Parcs of Molenheide. Vooral in deze vorm van verblijfstoerisme haken de Duitsers af. In Nederlands Limburg doet zich dezelfde trend voor. Vandaar dat beide bestemmingen zich verenigd hebben om de Duitsers opnieuw naar deze streken te lokken.

“We hebben een Duits marketingbureau onder de arm genomen om het hele gebied van Noordrijn-Westfalen te gaan bewerken”, zegt Marc Verstraten van Toerisme Limburg. “Dit vertegenwoordigt een enorm potentieel. Concreet zullen we daar uitpakken met een imagobrochure, website en een toeristische kaart met alle hoogtepunten. Uiteraard zullen ook de social media, beursstanden en andere tools worden ingezet. We zijn best fier op dit project, aangezien het volgens onze informatie uniek is dat 2 regio’s uit verschillende landen samen over de grenzen reclame maken.”