Limburg staat stil. En het wordt nog zwarter.

Op het vlak van openbaar vervoer en de evolutie op onze snel- en gewestwegen, kreeg Limburg provincie de afgelopen maand veel slecht nieuws te verduren. Voka Limburg somt op:

– De verzadigingsgraad van snelwegen als de E313 en E314 neemt toe.
– In 2016 is één nieuwe structurele file ontstaan: die tussen Tessenderlo en Lummen op de E313. (154% meer file dan in 2012)
– Een studie wijst uit dat spitsstroken slechts tijdelijk een oplossing blijken.
– Het Klaverblad van Lummen telt nu 6 verzadigingsuren per dag. Een strop!
– De Lijn wil Zetel Limburg afschaffen, waardoor onze belangen ondergesneeuwd geraken.
– Infrabel schrapt 31 miljoen investeringen voor het sluiten van overwegen tussen Bilzen en Diepenbeek.
– Lijn 1 van de Spartacusverbinding blijft onder vuur te liggen.
– De NMBS wil geen herinvoering van de snelle treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen.

Johann Leten van Voka Limburg is teleurgesteld: “De noodzaak van een goede mobiliteit in, van en naar onze provincie kunnen we niet genoeg benadrukken. Limburg gaat al jaren gebukt onder een slechte ontsluiting. Wanneer we de verschillende beslissingen van deze maand allemaal langs elkaar leggen, dan zien we pas welke klappen we in de toekomst er nog bovenop gaan krijgen. Dit kan zo niet verder! We roepen onze Limburgse politici dan ook op om hun verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat onze mobiliteit, zowel via het openbaar vervoer als via snel- en gewestwegen, niet nog meer in een strop geraakt.”