Wijnhandel Licata Vini uit Diepenbeek is er als Limburgse KMO in geslaagd om de top 100 binnen te dringen van grootste online handelaars die in ons land actief zijn. Met JBC (26), Euro Shoe Group (79) en apotheek Viata (81) staan er nog 3 andere Limburgse bedrijven in de lijst, die wordt aangevoerd door kleppers als Amazon, Coolblue, Bol.com, Zalando en Mediamarkt.

U kon het hier als eerste lezen: Een aantal Belgische CEO’s raden de consument aan om online bij lokale winkels te kopen. Ze waarschuwen dat grote omzetten naar het buitenland verdwijnen, zonder toegevoegde waarde voor de Belgische economie. Daarbij verwijzen ze naar de sterke vertegenwoordiging van buitenlandse retailers in de Twinkle-lijst. Die rangschikt de 100 grootste online verkopers per omzet. De top 5, met Amazon op kop, zuigt samen meer dan een miljard euro weg uit ons land.

Heel opmerkelijk is dat er 2 Limburgse KMO’s in de top 100 prijken. Viata is de snelgroeiende online apotheek uit Bilzen, waarin onder meer Thibaut Courtois participeert. (Farmaline werd -allicht per vergissing- niet in de lijst opgenomen). Dé verrassing is misschien wel Licata Vini uit Diepenbeek, dat als laatste van de lijst bij de grote jongens aanpikt.

“We zijn bijzonder verheugd dat wij als enige 100% Belgische wijnleverancier aanwezig zijn in de Twinkle 100”, zegt zaakvoerder Laurent Licata. “Tussen de grote internationale jongens in typische onlinesectoren, is dit een mooie prestatie voor een bescheiden KMO uit Diepenbeek.”

Toch is het geen toeval. “Online communiceren is al bijna 20 jaar mijn stokpaardje”, aldus nog Laurent Licata: “Al in 1999 was Licata Vini pionier met een eigen website en 4 jaar later volgde de allereerste wijn-webshop van België. Na een grote investering de voorbije 5 jaar in een volledige nieuwe webshop, is onze online verkoop inmiddels goed voor meer dan 1/3 van onze B2C-omzet en 12% van onze totale omzet.”