Maandag wordt bij Ford Genk de productieband na drie weken vakantie weer in gang gezet. Zo’n 3.595 arbeiders en 225 bedienden van Ford Genk en hun collega’s van de toelevering beginnen dan aan de laatste 100 dagen autoproductie in Genk.

Het aantal mensen dat nog bij Ford Genk op de loonlijst staat, betekent dat tussen 1 juli 2013 en 1 juli 2014 amper 350 werknemers de fabriek verlaten hebben. Het ziet er naar uit dat het merendeel van de werknemers die niet met brugpensioen (SWT) gaan, zullen blijven tot de laatste dag. Dat heeft verschillende redenen, onder meer het gebrek aan werk op de arbeidsmarkt en omdat werknemers die blijven tot het einde recht hebben op de maximum premie van 2.450 euro per gewerkt jaar. In totaal verliezen door de sluiting van Ford Genk ruim 5.500 mensen hun job, waarvan 4.200 bij Ford en 1.300 bij de toeleveranciers. De VDAB liet eerder deze week uitschijnen dat het merendeel van de werknemers die nu nog aan het werk zijn, eind dit jaar nog steeds geen ander werk gevonden zullen hebben.

werk ford genkWanneer de productie van de Mondeo precies stopt, staat nog niet vast. Dat wordt waarschijnlijk halfweg september maar een definitieve datum staat nog niet vast.
Dat zou in de periode tussen 12 en 15 september kunnen gebeuren. Dan organiseert de VDAB immers twee informatiedagen voor mensen die in een tewerkstellingscel terecht komen.
In september gaat ook de productie van de nieuwe Mondeo van start in Valencia. De introductie op de Belgische markt volgt dan op het autosalon van Brussel in januari 2015.

In principe kan er op Ford Genk gewerkt worden tot en met 31 december. Het is echter nog niet duidelijk of dat ook zal gebeuren. De voorbije jaren lag de fabriek traditioneel tussen Kerstmis en nieuwjaar stil. De knoop zal de komende maanden worden doorgehakt. Op 1 januari 2015 worden de werkloosheidsstatistieken in Limburg dan met zo’n 5.000 werkzoekenden verhoogd.