De doorbraak van alle mogelijke koffiebars in Europa en de recente introductie van een Starbucks-ijskoffie in Limburg, openen mogelijkheden voor zuivelonderneming Limelco uit Zonhoven. Het bedrijf uit de Incopack-groep heeft fors geïnvesteerd in bijkomende productiecapaciteit voor koude koffiedranken. De installaties maken deel uit van een investeringsprogramma van 6 miljoen, dat zopas werd afgerond.

Limelco ProductieDe keuze is succesvol, want na de eerste klanten in België, hebben intussen ook supermarkten en verdelers van melkproducten uit Australië, Dubai en recent nog Finland, orders voor koude koffiedranken geplaatst bij Limelco (het vroegere Lilac). Deel van het succes is de verpakking waarin het Zonhovense bedrijf deze drankjes aanbiedt. “Waar anderen vaak kiezen voor kartonnen bekers, hebben wij geopteerd voor een handige, recycleerbare en hersluitbare HDPE-fles in formaten van 200 ml tot 500 ml,” zegt Geert De Vos, Key Account Manager bij Limelco. “We slagen er door ons productieproces bovendien in om de houdbaarheid van minstens 6 maanden te garanderen, wat redelijk uniek is.”

Melkpoeder

Ook voor 2013 kondigt Limelco, waar 150 mensen werken, nieuwe investeringen aan. Er wordt 3,5 miljoen vrijgemaakt voor de modernisering van 2 torens waarin melk wordt omgezet in poeder. De introductie van vooruitstrevende en gesofisticeerde technologie heeft onder meer een positieve invloed op de water- en energiebeheersing en optimaliseert de productieprocessen. “Hierdoor komen we tevens tegemoet aan de steeds hogere eisen die de internationale markten ons opleggen,” besluit De Vos.