Met zovele onderscheidingen, prijzen en awards die overal te winnen vallen, kan je je afvragen wat de meerwaarde hiervan is voor de uiteindelijke laureaten. Ernst&Young deed alvast de analyse voor de winnaars van de wedstrijd KMO Laureaat, die Unizo jaarlijks in heel Vlaanderen organiseert. En wat blijkt?

De voormalige prijsbeesten scoren bijzonder goed. Uit de analyse van hun jaarrekeningen kan worden afgeleid dat hun tewerkstelling gemiddeld is gegroeid met 12%, de totale activa met 30 % en hun kapitaal zelfs met 63%

De Limburgse KMO-laureaat Encon, doet zelfs nog veel beter. Het energiestudiebureau uit Genk won de prijs in 2012. De omzet van Encon steeg de laatste vijf jaar met 206 procent. Het aantal medewerkers steeg van 13 naar 40 en het eigen vermogen verviervoudigde.

ENCON_03112010_TVG_0030.jpg“Ons bedrijf bestaat nu 12 jaar, maar de laatste 5 jaar hebben we een ongelooflijke groei doorgemaakt,” aldus Robin Bruninx, CEO van Encon.”De erkenning die we met het winnen van de KMO-laureaat hebben gekregen is dan ook een opsteker voor onze medewerkers, die dit traject hebben afgelegd. Het feit dat deze erkenning komt van collega-ondernemers maakt het voor ons extra waardevol. Je voelt bovendien dat het winnen van de award je toch wel extra bekendheid bezorgt en deuren opent.”

“Voor de ondernemers in Limburg heb ik een goede raad: neem deel en winnen doe je altijd,” besluit Bruninx. Zich kandidaat stellen voor de volgende editie kan nog tot 31 juli. Inschrijven kan via www.kmolaureaat.be.