Keurmerk voor banden tegen goedkope brol

De consument kiest vooral in functie van de veiligheid voor het merk en type banden op zijn voertuig. Dat blijkt uit een enquête van Lanxess, leverancier van rubbers voor bandenfabrikanten. De resultaten, die de nood aan een Europees kwaliteitslabel voor banden in de verf zetten, werden voorgesteld op een persconferentie op Circuit Zolder.

Op 1 november eerstkomend wordt een nieuwe Europese wet van kracht die een kwaliteitslabel plakt op nieuwe banden. Zowat alle banden van auto’s, bussen en vrachtwagens krijgen dan een etiket met informatie over de rolweerstand en de grip (rating van A tot G), alsook over de geluidsproductie ervan (in decibel uitgedrukt). De EU hoopt hiermee consumenten te overtuigen om te kiezen voor veiligere en milieuvriendelijkere banden. Zonder het zodanig te zeggen, wordt hiermee ook een onderscheid gemaakt met de goedkopere banden die uit landen buiten de EU geïmporteerd worden. Een protectionistische maatregel dus ook.

Maar met het kwaliteitslabel kan de consument een bewuste keuze maken voor veiligere banden. Want banden die de score A meekrijgen, zullen bij 80 km/u de remafstand met 20 meter verkorten ten opzichte van banden in categorie F, bijvoorbeeld. En laat dat nu net het belangrijkste argument zijn van de consument om de keuze voor zijn banden te bepalen. Uit een onderzoek van Lanxess blijkt dat klanten na de veiligheid vervolgens rekening houden met de prijs, het advies van de verkoper en de duurzaamheid van de banden. Zo’n 80 procent van de ondervraagde bestuurders, stelt bij de aankoop rekening te zullen houden met het nieuwe bandenkeurmerk.

Benieuwd of u er bij de bandenboer achter zal vragen!