Jongeren geven ondernemers 1000 ideeën

Als kick-off van de Week van het Ondernemerschap hebben 400 jongeren van de Katholieke Hogeschool Limburg tijdens een massale brainstormsessie 1000 ideeën verzameld die het makkelijker moeten maken om nieuwe bedrijven op te starten.

Het schooljaar is gestart met een recordaantal inschrijvingen aan Limburgse hogescholen, maar bij de afgestudeerden is er echter geen evenredige groei in het aantal startende ondernemers. Slechts een kleine groep jongeren zet uiteindelijk de stap zet naar de oprichting van een eigen onderneming, en het is precies om dat aantal op te drijven dat Jong VKW Limburg al voor de 3de keer het initiatief ‘Week van het Ondernemerschap’ lanceert. Hierbij komen ondernemers getuigen voor de klas, en trekken honderden jongeren op bedrijfsbezoek bij een Limburgse onderneming.

Tijdens de kick-off van dit meerdaagse evenement, werd onder impuls van een aantal sprekers, een grootschalige brainstormsessie georganiseerd. Ruim 400 studenten van de Katholieke Hogeschool Limburg verzamelden zelf ideeën om meer jongeren aan te zetten om een eigen bedrijf op te starten. Daarbij kwamen veel zotte maar ook tal van realistische suggesties op tafel. Het verplichten van een schoolvak ‘ondernemerschap’ bleek zeer vaak terug te komen in alle mogelijke vormen, net als méér reality-TV over ondernemerschap en uiteraard het inspelen op de social media om ondernemerschap te promoten.

Ben Spaas, voorzitter Jong VKW Limburg: “Studenten worden vandaag nog te weinig aangespoord om zelf ondernemer te worden. Hier ligt een cruciale rol voor het onderwijs. Wij pleiten voor een aparte cyclus “Ondernemen” en dit voor elke student van het hoger onderwijs. Een opleiding, deel uitmakende van hun afstudeerpakket, waarbij mogelijkheden, vaardigheden en basisregels van het ondernemerschap worden uitgelegd en toegepast. Onbekend maakt hier immers ook onbemind. Vandaar ons initiatief voor een heuse ‘Week van het Ondernemerschap’, waarbij vele ondernemers hun ervaringen delen met de studenten. Het zijn net deze rolmodellen die de jongeren – onze toekomstige ondernemers – inspireren om zelf de stap tot ondernemen te zetten.”