Jonge ondernemers leren eigen toekomst scheppen

De Limburgse jonge ondernemers van Unizo Limburg willen niet alleen beter de trends van de toekomst kunnen zién, ze willen er ook de opportuniteiten van benutten. Om één en ander in goede banen te leiden, wordt een heuse denktank opgericht, onder het voorzitterschap van trendwatcher Herman Konings.

Jong Unizo richt zich exclusief op ondernemers jonger dan 40 jaar. Ongeveer één op vijf Unizoleden in Limburg beantwoordt aan dat criterium. “Toch is het een specifieke doelgroep”, zegt voorzitter Cédric Exelmans van Jong Unizo. “Ze zijn heel leergierig en willen vooral leren van mekaar, via ervaringsuitwisseling en netwerking.”

De jongeren vormen bovendien een belangrijke doelgroep binnen Unizo Limburg, de motor van de toekomst. “Ze willen die toekomst wel zelf maken. We willen hen daarbij graag helpen”, zegt directeur Joël Stockmans van Unizo Limburg.

Om de trends van de toekomst tijdig te kunnen opsporen, is het interactieve traject ‘FastForward’ opgericht. Dat proces begint met de bevraging over een bepaald onderwerp bij ruim 200 Unizoleden. De resultaten van die bevraging worden besproken in een speciale denktank die daarvoor in het leven geroepen is.

Denktank

Bekend trendwatcher Herman Konings is bereid gevonden om het voorzitterschap van de denktank waar te nemen. Ander schoon volk onder de vaste leden van de Fastforward denktank zijn onder meer Piet Pauwels (decaan economie UHasselt), Jean-Pierre Segers (departementshoofd business PHL) en Hilde Rutten (BergHOFF Belgium). De vaste leden worden – naargelang het thema – aangevuld worden met een aan specialisten terzake. “Het is onze bedoeling om de jonge ondernemers klaar te stomen om zélf de trends te leren zien, en daaruit hun eigen opportuniteiten te distilleren”, zegt Herman Konings. “Je kan je toekomst niet voorspellen, maar wel creëren.”

De eerste thema’s zijn alvast digitale communicatie, de generatie Y (HR) en mobiliteit.

 

Cédric Exelmans (voorzitter Jong Unizo), Els huysman (Unizo) en trendwatcher Herman Konings: “Jonge ondernemers willen weten wat er op hen afkomt.”

Foto Serge MINTEN