Het jonge 3D-printbedrijf Tenco in Genk heeft een akkoord gesloten met de al even jonge brillenmaker Boulton Eyewear in Amsterdam. Tenco gaat met zijn 3D-printers de brillen op maat fabriceren voor het nieuwe Nederlandse mannenmerk. Het 3D-bestand wordt opgemaakt op basis van zelf genomen foto’s, bijvoorbeeld met een smartphone.

Het jonge Tenco is in feite gespecialiseerd in het 3D-printen van kunststoffen onderdelen voor de industrie, zoals onderdelen voor modelbouw, voor lichtschakelaars of de medische industrie. Maar af en toe permitteert het bedrijf van Tom Castermans zich een zijstap. Eerder ging het jonge 3D-printbedrijf al een alliantie aan met juwelier EtoileMaastricht, om kindertekeningen via 3D-printing om te zetten in een uniek juweel. Ook nu is Tenco tegen een partner in Nederland gebotst. Het jonge Boulton Eyewear heeft een portefeuille van vijf modellen voor mannen uitgebouwd.

boulton eyewear tencoOm de bril perfect te doen passen, word de klant gevraagd om met zijn smartphone een aantal foto’s vanuit verschillende hoeken van het eigen gezicht te maken. Op basis van die foto’s wordt een 3D-bestand opgemaakt dat bestaat uit honderden datapunten. Met dat bestand gaat Tenco aan de slag, om de perfecte bril te maken. De klant kan kiezen voor een zonnebril of monofocale bril op sterkte. 

Voor het aanmaken van de op maat gemaakte brillen brengt Tenco zijn 3D-printers in stelling. “Na overleg waren onze partners van Boulton Eyewear ervan overtuigd dat wij daarvoor de perfecte technologie in huis hebben,” zegt Tom Castermans van Tenco. “Wij zorgen niet enkel voor het printen van de bril, maar ook voor afwerking, coating en het eventueel aanbrengen van logo’s.” Een bril van Boulton Eyewear kost tussen de 235 en 285 euro.

Tenco is niet de eerste die brillen in 3D print. Bijna twee jaar geleden sloot het Zonhovense Melotte al een samenwerkingsverband met het Brugse brillenhuis van Patrick Hoet voor de productie van een beperkt aantal designmodellen, maar dan wel in titanium.