Het Tongerse bedrijf Metrotile verwacht ook in de komende jaren een exponentiële groei. Vooral in Japan en de VS is de vraag naar metalen dakpannen erg groot, zo vertelde bedrijfsleider Sergio Canini zopas aan zijn voornaamste klanten en leveranciers tijdens het verjaardagsfeest voor 20 jaar Metrotile.

Vanuit alle uithoeken van de wereld waren de dealers van de Tongerse dakpannen naar Limburg afgezakt voor de viering van het 20-jarig bestaan. Zo lang is het geleden dat Sergio Canini zijn job bij de vakbond ruilde voor het onzekere bestaan van een zelfstandig ondernemer. Het parcours dat intussen werd afgelegd, mag gezien worden. Metrotile produceert jaarlijks 4 miljoen m² metalen dakpannen, exporteert die naar 90 landen, stelt 75 mensen tewerk en haalt een omzet van nagenoeg 30 miljoen euro.

Daar houdt de ambitie van Canini niet op. Een groei van minstens 15% per jaar wordt vooropgesteld. Momenteel wordt dat voornemen gestoeld door de verhoogde vraag vanuit alle landen. In Rusland en Scandinavië wil men de lichtgewicht panelen omdat ze een zwaar gewicht aan sneeuw moeten torsen, in Afrika is het product hot omdat het goedkoop is en makkelijk kan gelegd worden, in Japan zijn ze gegeerd omdat ze zware aardbevingen doorstaan en in de VS geven ze stevigheid voor het geval een orkaan er overheen waait.

“De stijgende omzetverwachting zit voornamelijk in markten die laatste twee markten, VS en Japan”, aldus Canini. “We hebben die eigenlijk nog maar recent aangeboord en zien de vraag fors toenemen. Zo is de grootste afnemer van metalen dakpanelen in Japan overgestapt naar Metrotile, onder meer door onze kwaliteitsgarantie en grotere productiecapaciteit. Hierdoor zal Japan volgend jaar 10 à 15% van onze totale afzet vertegenwoordigen. In de VS zijn dan weer enkele grote overnames gebeurd door partners die ons goed gezind zijn. Zij willen met man en macht de strijd aangaan tegen de bitumen-dakdekking die nu heel de VS overheest.”

Verder verwacht Metrotile belangrijke stijgingen in het VK en bij de doe-het-zelvers in Europa. Voor dat laatste segment werkt het bedrijf samen met IKO Sales in Ham.

Kortom, de kans is groot dat er over 5 jaar een nog groter feest voor het 25-jarig bestaan zal komen…