Amano, het Genkse bedrijf met specialisatie in tijdregistratie, toegangscontrole en de automatisering van betaalparkings, wil dit jaar de kaap van 10 miljoen euro ronden. Daarmee heeft Amano een mooie remonte ingezet. Er worden ook systematisch nieuwe mensen aangeworven, waardoor het team momenteel zo’n 30 mensen telt.

Amano is een Japanse multinational die jaarlijks een omzet van een miljard euro realiseert. Wereldwijd zijn ze de nummer 1 in de uitrusting van parkeerfaciliteiten. Sinds 1989 is Amano actief in Genk, aanvankelijk met een assemblage-eenheid van parkeerautomaten, tikklokken, enzovoort. Die werd nadien gesloten, waardoor in Genk vandaag de ontwikkeling, verkoop en distributie van de systemen gebeurt naar de EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika). Dit zowel onder eigen label als op naam van buitenlandse distributeurs.

Sinds 2013 heeft de Genkse vestiging een fors groeitraject doorgemaakt. De omzet nam toe van zo’n 7,5 miljoen euro tot 10 miljoen dit jaar. Voor 2018 wordt gemikt op nog eens 10 tot 15% extra. Die moet komen van innovatieve softwaretoepassingen, ontwikkeld door de eigen R&D-afdeling in Genk. Het gaat onder meer om modules ‘in the cloud’ voor tijdregistratie, digitaal betalen van parkingtickets, toegangscontrole met vingerafdruk of irisscan, enzovoort.

“Innovatie, flexibiliteit, snelle realisatie en levering zijn de sleutel tot succes”, zegt CEO Bert Peirsman. “We passen dit toe op basis van de individuele behoeften van iedere klant. Als we exact kunnen aanbieden wat de klant nodig heeft, kunnen we een maximale return on investment verzekeren. Ook na verkoop is maatwerk en het inspelen op nieuwe trends en behoeften, essentieel. Die aanpak heeft ons geen windeieren gelegd. We zien de toekomst dan ook positief tegemoet.”