Impact van sluiting Ford Genk is enorm (studie)

De sluiting van Ford Genk zorgt voor een welvaartsverlies (bruto toegevoegde waarde) van 875 miljoen euro in Vlaanderen. Voor Limburg bedraagt het welvaartsverlies 644 miljoen euro. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit Hasselt, die woensdag werd voorgesteld.

De studie gaat uit van het worst-case-scenario, waarbij dus geen rekening wordt gehouden met steun- of andere maatregelen om de pil te verzachten. De koopkracht van de ontslagen werknemers zou daarbij volledig wegvallen, geschat op 140 miljoen euro die ze niet meer uitgeven in de Limburgse economie.

Professoren Ludo Peeters en Mark Vancauteren hebben becijferd dat er bovenop de 8.195 jobs bij Ford en de rechtstreekse toeleveranciers ook nog 3.564 banen elders in Vlaanderen verloren gaan. Dus 11.759 in totaal. De werkloosheidsgraad in Limburg stijgt hierdoor met 30 procent, meer bepaald van 6,8 naar 8,8 procent van de beroepsbevolking.

Volgens de UHasselt stijgt door dit alles het federale begrotingstekort met 466 miljoen euro. Nog een conclusie van de onderzoekers is dat de sluiting van Ford Genk zorgt voor een daling van de Limburgse productiviteitsgroei met bijna 11 procent, het huidige aandeel van de auto-assemblage in Limburg. Wil men deze productiviteit op het oude niveau houden, zullen de investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D) met 6,25 procent moeten toenemen.

Pendelen
Tot slot stellen de onderzoekers dat er momenteel heel weinig jobs beschikbaar zijn voor de competenties die de Ford-werknemers bezitten. Ook door de interne competitie die er zal ontstaan om de schaarse jobs in te vullen die wel voor deze doelgroep voorhanden zijn, zal er gependeld moeten worden naar bijvoorbeeld Nederland of het Luikse om nog aan de bak te komen. Het grootste probleem op dit vlak stelt zich in Bilzen, waar de kloof tussen het huidige aantal Ford-medewerkers en het aantal beschikbare jobs met een taakomschrijving binnen de mogelijkheden, het grootst is.

Een volledig verslag van het rapport leest u donderdag in Het Belang van Limburg.